Over ons Actueel Evenementen Promoties

Growing up and growing old: a longitudinal study on aging in zebra finches

A longitudinal study on aging in zebra finches
Promotie:Dhr. M. Briga
Wanneer:01 december 2016
Aanvang:09:00
Promotor:prof. dr. S. (Simon) Verhulst
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Growing up and growing old: a longitudinal study on aging in zebra
finches

Relatie tussen zwaar leven en levensduur niet duidelijk

Omgevingsfactoren die levensduur veranderen, hebben niet noodzakelijk een effect op veroudering. Levensduur en veroudering zijn dus losgekoppeld. Dit concludeert Michael Briga uit zijn promotieonderzoek.

De omgevingskwaliteit tijdens de groei kan een enorm effect hebben op volwassen levensduur. Er wordt vaak aangenomen dat opgroeien in slechte omstandigheden de levensduur verkort. Maar een alternatieve hypothese zegt juist dat individuen die opgroeien in slechte omstandigheden, als volwassene juist beter kunnen omgaan met problematische situaties. Dit is nog zelden experimenteel onderzocht bij gewervelden. Briga heeft bij jonge zebravinken tijdens de groei de foerageerkosten gemanipuleerd door de broedselgrootte te veranderen en ook als volwassenen de vliegkosten te beïnvloeden. Vogels opgegroeid in ongunstige omstandigheden leefden korter, maar alleen als ze ook hoge foerageerkosten hadden als volwassenen. Briga heeft derhalve geen bewijs gevonden dat opgroeien in slechte omstandigheden individuen beter voorbereidt op hoge foerageerkosten later.

Daarnaast is er de hypothese dat verschillen in levensduur samengaan met verschillen in veroudering of de aftakeling van het lichaam met leeftijd. De geldigheid van deze aanname vereist nog onderzoek. Briga heeft bij zebravinken de veroudering gevolgd van kenmerken van metabolisme en ´conditie´ (gewicht en het seksueel signaal van kwaliteit, de snavelkleur). Hij ontdekte dat sommige kenmerken alleen verouderden in het laatste levensjaar (bijv. snavelkleur) terwijl andere vogels geleidelijk aan verouderen vanaf het eerste volwassen levensjaar. Moeilijke omstandigheden versnelden de veroudering van kenmerken als gewicht en snavelkleur, maar niet van alle, zoals het metabolisme. Dit toont aan dat veroudering een asynchroon proces is.

Michael Briga promoveert aan de RUG op onderzoek dat hij uitvoerde bij dde vakgroep Geragsbiologie van het CBN. Hierna gaat hij verder als postdoc bij de universiteit van Turku.