Skip to ContentSkip to Navigation
Onderwijs Master en PhD opleidingen Onderwijswetenschappen
Header image Onderwijswetenschappen

Onderwijswetenschappen

Wil jij verder in onderwijs en onderwijsonderzoek? Je kennis en vaardigheden verdiepen en verbreden? Bijdragen aan onderwijswetenschap en verbetering van de onderwijspraktijk?

De master Onderwijswetenschappen bereid je voor op een carrière als onderzoeker en academisch professional in het onderwijsveld.
Je kunt binnen de master kiezen uit twee tracks:

  • Onderwijsinnovatie (Nederlandstalig in voltijd of deeltijd )
    Hoe kun je onderwijs verbeteren in de praktijk? Alles wat in praktijk gebracht wordt heeft impact. Daarom speelt wetenschappelijk onderzoek een centrale rol bij het vinden van oplossingen voor praktijkproblemen en het toetsen of deze oplossingen echt werkzaam zijn. Daarbij is het noodzakelijk het onderwijs als geheel te doorzien: weten wat op verschillende niveaus van onderwijsverbetering nodig is en hoe je daaraan kunt bijdragen.

  • Learning in Interaction (Engelstalig in voltijd of deeltijd )
    Interactie is de motor van leren en ontwikkelen, en daarmee de sleutel tot het verbeteren van het onderwijs. Onder interactie wordt niet alleen intermenselijke interactie verstaan, want interactie vindt ook plaats tussen mens en leeromgevingen, en met jezelf. Deze mastertrack zoomt in op de complexe processen waarmee we academische vakken leren, cognitieve en metacognitieve vaardigheden ontwikkelen en sociale competenties verwerven.

De master start in september en februari . NB In februari alleen in voltijd, met in 2024 de laatste instroom.

Samen met andere opleidingen van onze faculteit zijn wij betrokken bij de interdisciplinaire research master Behavioural and Social Sciences .

Feiten & Cijfers
Titel/Graad
MSc in Onderwijswetenschappen
Type opleiding
Master
Duur
12 maanden (60 ECTS)
Croho code
60099
Voertaal
Engels, Nederlands
Start
Februari, September
Faculteit
Gedrags- en maatschappijwetenschappen
Waarom dit programma in Groningen?

Onze uitgangspunten: a) onderzoek centraal staat in het onderwijs, b) ons onderwijs vindt plaats binnen een inspirerende, academische gemeenschap, en c) onderwijs en onderzoek staan midden in de maatschappij.

Daarom heeft/biedt onze master:

  • een sterk empirisch-analytische benadering, waarbij we een evidence-based werkwijze hanteren en gebruik maken van inzichten uit onderwijssociologie, onderwijseconomie, beleidswetenschappen en onderwijsrecht
  • keuze uit differentiaties die aansluiten op de werkvelden waarbinnen onderwijskundigen werkzaam zijn
  • intensieve scriptiebegeleiding
  • de mogelijkheid om deel te nemen aan internationale onderzoeksprojecten (afstudeerproject)

De Groningse hoogleraar Leon van Gelder stond aan de wieg van Onderwijskunde als wetenschap. (Lees meer op https://www.rug.nl/gmw/erfgoed/pages/van-gelder-erfgoed) Onze onderzoekers staan midden in de praktijk, zij nemen bijvoorbeeld zitting in onderwijscommissies of werken samen met gemeenten en Hogescholen.

Programma

Het eerste semester is grotendeels gereserveerd voor methodologische en theoretische verdieping. In de tweede helft van het eerste semester is daarnaast een stage of beroepsoriëntatie opgenomen, waarin de student zich aan de hand van een concrete vraagstelling oriënteert op het latere beroepsveld.

Het tweede semester staat, naast het volgen van enkele vakken, grotendeels in het teken van het werken aan de masterthesis, onder begeleiding van een onderzoeksprojectbegeleider. Een forum is de afronding van dit onderdeel. De student houdt hierin een mondelinge presentatie met debat over het onderzoeksproject.

Programma-opties
Learning in Interaction (track)

How do students learn in schools? What role do individual differences play in learning? How can you improve learning environments to optimally help students learn and develop?

Common to all processes referred to in the questions above, is that they take place while and because we interact. Interaction is the motor of learning and development, and therefore key to improving education.While we all can recognize these interactions, in this master’s track you will learn to take a scientific, evidence-based approach to better examine these day-to-day interactions. This master zooms in on the complex processes through which we learn academic subjects, develop cognitive and meta-cognitive skills, and acquire social competencies.Different theoretical perspectives and didactic approaches come together in this master’s track. You will understand learning processes in context, and be capable to examine the challenges that arise in optimizing learning environments to learners' needs.You can also follow this program part-time.

Meer informatie over deze optie

Onderwijsinnovatie (track)

Om het beste uit leerlingen te halen moet onderwijs steeds onder de loep van nieuwe inzichten gelegd worden. Dat vraagt om academische professionals die vernieuwingen tot een succes weten te maken.

Als onderwijsvernieuwer fungeer je als brug tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Onze mastertrack reikt de academische kennis, vaardigheden en attitudes aan die je in staat stellen om onderwijsproblemen te doorgronden en onderwijsinnovatie in goede banen te leiden.Onderwijsinnovatie is complex. Om het geheel goed te doorzien, is reflecteren op doelen en processen van onderwijsverbetering op verschillende niveaus noodzakelijk. We onderscheiden drie niveaus:* macroniveau (onderwijsbeleid en wetgeving omtrent onderwijs)* mesoniveau (management, leiderschap, professionalisering van docenten en kwaliteitszorg binnen onderwijsorganisaties)* microniveau (onderwijs- en klassikale processen, bijvoorbeeld lesgeven en omgaan met diversiteit in de klas)Je verwerft geavanceerd begrip van de implementatie en evaluatie van onderwijsinnovaties en van de vereisten voor deze innovaties in de organisatie van scholen. Je leert onderscheiden wat wel en niet werkt en uitmaken onder welke omstandigheden hervormingen en interventies succesvol zijn.Je kunt deze opleiding ook in deeltijd volgen.

Meer informatie over deze optie

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is facultatief

De Rijksuniversiteit Groningen is een internationale instelling met partnerships over de hele wereld en een groot aantal buitenlandse studenten. Ook voor Nederlandse studenten is het mogelijk gedurende een periode van drie tot twaalf maanden in het buitenland te studeren. Dit kan in het kader van de bestaande samenwerkingsovereenkomsten, maar ook als 'freemover'.

Toelatingseisen

Doorstroommogelijkheden

Doorstromen vanaf..

VooropleidingOrganisatieInstroom
Opleiding tot leraar BasisonderwijsAlle HBO instellingen

Via een pre-master van maximaal 60 EC

Aanvullende eisen:
  • (motivatie-)brief
Extra informatie:

informatie pre-master: http://www.spo-groningen.nl, zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over toelatingsverzoek

Opleiding tot Leraar van de eerste graad in Lichamelijke OpvoedingAlle HBO instellingen

Via een pre-master van maximaal 60 EC

Aanvullende eisen:
  • (motivatie-)brief
Extra informatie:

informatie pre-master: http://www.spo-groningen.nl zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over toelatingsverzoek

Toegepaste PsychologieAlle HBO instellingen

Via een pre-master van maximaal 60 EC

Aanvullende eisen:
  • (motivatie-)brief
Extra informatie:

informatie pre-master: http://www.spo-groningen.nl Zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over toelatingsverzoek

PedagogiekAlle HBO instellingen

Via een pre-master van maximaal 60 EC

Aanvullende eisen:
  • (motivatie-)brief
Extra informatie:

informatie pre-master: http://www.spo-groningen.nl , zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over toelatingsverzoek

VooropleidingOrganisatieInstroom
Pedagogische WetenschappenRijksuniversiteit GroningenDrempelloze toelating
SociologieRijksuniversiteit Groningen

Toelating onder voorwaarden

Aanvullende eisen:
  • (motivatie-)brief
Extra informatie:

Enkel met de minor Onderwijssociologie (5+10 EC) ben je direct toelaatbaar. Zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over het toelatingsverzoek

Academische opleiding leraar basisonderwijsRijksuniversiteit GroningenDrempelloze toelating
VooropleidingOrganisatieInstroom
OrthopedagogiekAlle WO instellingen

Toelating onder voorwaarden

Extra informatie:

zie 'schriftelijk verzoek' voor informatie over het toelatingsverzoek Met een diploma vergelijkbaar met RUG Bachelor Pedagogische Wetenschappen ben je waarschijnlijk toelaatbaar. De toelatingscommissie beoordeelt of je met jouw diploma toelaatbaar bent.

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
vooropleiding

Toelichting op de tabel "Doorstroommogelijkheden": Informatie over schakelprogramma: http://www.spo-groningen.nl. Verwante HBO-opleidingen zijn: ALO/CALO, PABO (of PA), HBO-pedagogiek, HKP, HPO, HSAO, vierjarige tweedegraads lerarenopleidingen en HBO-psychologie.

(motivatie-)brief

Studenten met een

  • ander bachelordiploma aan de RUG
  • bachelordiploma aan een andere universiteit dan RUG
  • niet verwant hbo- of universitair diploma
  • bachelordiploma Pedagogische Wetenschappen of Onderwijskunde/Onderwetenschappen behaald aan een andere universiteit dan de RUG

dienen een toelatingsverzoek (met CV en kopie van diploma en cijferlijsten) in te dienen via https://www.rug.nl/gmw/pedagogy-and-educational-sciences/education/master/aanvraag-toelating-master-pedok

overige toelatingseisen

Voor de toelatingseisen toegespitst op de tracks zie de pagina van Onderwijsinnovatie en Learning in Interaction.





Aanmeldingsprocedure

Onderwijsinnovatie and Learning in Interaction

Zie Applying with a Dutch diploma

Zie ook de trackpagina's van Onderwijsinnovatie en Learning in Interaction

Voor inlichtingen over de inhoud van de master kun je contact opnemen met de studieadviseur via: studieadvies.pedok@rug.nl


Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten01 juni 202401 september 2024
01 december 202401 februari 2025
01 juni 202501 september 2025
01 december 202501 februari 2026
EU/EEA studenten01 juni 202401 september 2024
01 juni 202501 september 2025
non-EU/EEA studenten01 mei 202401 september 2024
01 mei 202501 september 2025

Toelatingseisen

Specifieke eisenExtra informatie
vooropleiding

see the pages of our tracks

overige toelatingseisen

Admission requirements

  • Bachelor's degree in Education or a Bachelor's degree in a subject related to education
  • good knowledge of research methodology and related statistics (a diagnostic test is available on the website)* good knowledge of educational psychology
  • advanced analytic and synthetic cognitive skills
  • English language requirement: TOEFL 580 or IELTS 6.5
  • all applications are subject to an academic assessment by the Admission Board

Taaleisen

ExamenMinimum score
C1 Gevorderd (voormalig CAE)C1
C2 Bekwaamheid (voormalig CPE)C2
IELTS gemiddelde score6.5
IELTS luistervaardigheid6
IELTS leesvaardigheid6
IELTS schrijfvaardigheid6
IELTS spreekvaardigheid6
TOEFL papieren versie580
TOEFL computerversie237
TOEFL internetversie92

Aanmeldingsprocedure

For the admission requirements specifically for the tracks see the page of Onderwijsinnovatie and Learning in Interaction

Who to contact for more information about:

* the admission procedure: the admission committee via toelatingscommissie.pedok@rug.nl

* the content of the tracks: with the study advisors via studieadvies.pedok@rug.nl

Inschrijvingsdeadlines

Type studentDeadlineStart opleiding
Nederlandse studenten01 juni 202401 september 2024
01 december 202401 februari 2025
01 juni 202501 september 2025
01 december 202501 februari 2026
EU/EEA studenten01 juni 202401 september 2024
01 juni 202501 september 2025
non-EU/EEA studenten01 mei 202401 september 2024
01 mei 202501 september 2025
Collegegeld
NationaliteitJaarKostenVorm
EU/EER2023-2024€ 2314voltijd
niet EU/EER2023-2024€ 17800voltijd
EU/EER2024-2025€ 2530voltijd
niet EU/EER2024-2025€ 20800voltijd

Praktische informatie voor:

Na je studie

Arbeidsmarkt

De master Onderwijswetenschappen bereidt je voor op beleids- en adviesfuncties. Je kunt leerlingen en docenten adviseren, maar ook schoolteams, besturen en beleidsmakers. Je houdt je bezig met leerproblemen en organisatorische problemen, zoals bij het invoeren van onderwijsvernieuwingen. Daarnaast kun je binnen de overheid werken aan onderwijsbeleid en het ontwikkelen van nieuwe onderwijsvormen en -methoden.

Werkterreinen voor onderwijswetenschappers:

  • Beleidsadviseur, onderwijsontwikkelaar, stafmedewerker, kwaliteitszorgmedewerker, studieadviseur, schooldecaan of beroepskeuzebegeleider bij grote onderwijsinstellingen zoals universiteiten, lerarenopleidingen, MBO/HBO of volwasseneneducatie
  • Beleidsmedewerker onderwijs bij gemeentelijke, provinciale of landelijke overheid (bij OCW als beleidsmedewerker of onderwijsinspecteur)
  • Bij onderwijsbegeleidingsdiensten als school-, docent- of leerlingbegeleider/coach
  • Medewerker bij onderwijsondersteunende diensten zoals de landelijke Pedagogische Centra, Stichting voor Leerplanontwikkeling (SLO), CITO en educatieve uitgeverijen
  • Beleidsmedewerker bij de onderwijskoepels of bonden zoals de Mbo-raad, de Hbo-raad, de VSNU, de AOB
  • Schoolbegeleider / onderwijsmanager / coördinator binnen een onderwijsinstelling
  • (Adjunct-)directeur/management
  • Wetenschappelijk onderzoek: Overheden, bedrijven, onderzoeksbureaus, onderwijsinstellingen, universiteit (promoveren: beurzen voor o.a. de lerende leraar of Research Master (als zij-instromer))
  • Docent HBO/MBO
  • De media (radio, televisie, pers) als onderwijsjournalist

Career services BSS
Waar wil je na je studie aan het werk? Je kunt tijdens je studie al terecht bij Career Services van de faculteit. Zij helpen je bij het oriënteren op je loopbaan, het ontwikkelen van vaardigheden, solliciteren en een stage vinden.

Potentiële beroepen

  • Beleidsadviseur, onderwijsontwikkelaar, stafmedewerker, studieadviseur, schooldecaan, beroepskeuzebegeleider

    bij universiteiten, lerarenopleidingen, MBO/HBO of volwasseneneducatie

  • Beleidsmedewerker

    bij een gemeentelijke, provinciale of landelijke overheid

  • Onderwijsinspecteur

    bij OCW

  • School-, docent- of leerlingbegeleider/coach

    bij onderwijsbegeleidingsdiensten zoals de landelijke Pedagogische Centra, Stichting voor Leerplanontwikkeling (SLO), CITO en educatieve uitgeverijen

  • Schoolbegeleider, onderwijsmanager of coördinator

    bij een onderwijsinstelling

  • Medewerker Onderwijsondersteunende diensten
  • (Adjunct-)directeur / manager
  • Wetenschappelijk onderzoeker

    bij overheden, bedrijven, onderzoeksbureaus, onderwijsinstellingen, universiteit

  • Promovendus

    bijvoorbeeld via beurs voor o.a. de lerende leraar of de Research Master (als zij-instromer

  • Docent

    op een HBO/MBO

  • Onderwijsjournalist

    bij radio, televisie, pers

Onderzoek

GION: Gronings instituut voor onderzoek van onderwijs

.Door onderzoek vergroten we de kennis over het onderwijs en met het toepassen van onderzoeksresultaten verbeteren we de onderzoekspraktijk. Het GION (Gronings Instituut voor Onderzoek en Onderwijs) levert door wetenschappelijk onderzoek een concrete bijdrage aan beter onderwijs. Het onderwijs is beter, als het gunstiger gevolgen heeft voor de cognitieve en affectieve ontwikkeling van leerlingen.

Doel van het onderzoeksinstituut is het vergroten van de kennis over het onderwijs en het verbeteren van de onderwijspraktijk. Het GION verricht daarom zowel fundamenteel onderzoek als opdrachtonderzoek.

Onderzoeksthema's

Het onderzoek van het GION concentreert zich op vier onderzoeksthema's:

  • Leerling, leraar en instructie
    Een deel van het onderzoek dat wordt uitgevoerd binnen GION onderwijs/onderzoek richt zich op wat er in de klas gebeurt. Hoe leren leerlingen? Wat doen docenten in de klas? Op welke manieren kunnen we het leren van leerlingen verbeteren?
  • School, bestuur en beleid
    Ook doet het GION onderzoek op het niveau van de school(organisatie). Hoe worden scholen bestuurd? Hoe werken medewerkers en directie samen? Op welke manieren kunnen we onderwijskundig beleid verbeteren
  • Maatschappij, cultuur en politiek
    Soms overstijgen onderzoeksvragen het niveau van de klas of de school. Deze onderzoeken zijn breed, divers en gericht op de maatschappelijke, culturele en/of de politieke kant van het onderwijs. Zo heeft GION onderwijs/onderzoek peilingsonderzoeken uitgevoerd naar het landelijke niveau van leerlingen op het gebied van taal en bewegingsonderwijs.
  • Methodologie van onderwijsonderzoek
    Daarnaast zijn er binnen het GION onderzoekers werkzaam die zich richten op theoretische en fundamentele aspecten van wetenschappelijk onderzoek. Dit kan bijvoorbeeld gericht zijn op de manier waarop men onderzoeken binnen het onderwijsveld uitvoert en welke methodes hierbij gehanteerd worden.
Nu aanmeldenBrochureEvenementenContact

Contact

  • Academic Advisor Educational Sciences ((questions about the programme))
    Email: studieadvies.pedok rug.nl
  • Toelatingscommissie Ped. &onderwijswetenschappen ((voor studenten met een Nederlands diploma))
    Email: toelatingscommissie.pedok rug.nl
  • Dr. Anneke Timmermans (Programme coordinator)
    Email: masteredusci rug.nl
  • Admission Office (Contact form) ((for students with a non-Dutch diploma))
  • Secretariaat Gion
    Telefoon: +(0)50 363 9159

Studieverenigingen

ODIOM

Als student van de opleidingen Pedagogische Wetenschappen, Onderwijswetenschappen, de AOLB en de schakelopleiding van Pedagogiek (SPO), kun je lid worden van ODIOM, een gezellige en actieve studievereniging.
Als lid profiteer je van korting op alle benodigde studieboeken en ontvang je tweewekelijks de nieuwsbrief. ODIOM telt ruim 800 leden en organiseert jaarlijks een breed scala aan leerzame, sportieve en sociale activiteiten, zoals gastcolleges, excursies naar pedagogische en onderwijskundige instellingen, het introductiekamp voor eerstejaars, buitenlandse reizen, borrels en feesten.
https://www.odiom.nl/
Lees meer
Studentprofiel

Jij

  • wilt je ontwikkelen als academische professional in het domein van onderwijs
  • hebt interesse in een brede vakinhoudelijke kennis van onderwijs, waarbij je gebruik wilt gaan maken van visies, modellen en methoden van onderzoek
  • wilt kritisch leren reflecteren op implicaties van onderzoek voor het onderwijs
  • bent gedreven om onderwijs te optimaliseren, beschrijven, verklaren
  • wilt bijdragen aan de kwaliteit, effectiviteit, doelmatigheid en aantrekkelijkheid van onderwijs.
Studiebegeleiding

Tutor: Iedere masterstudent heeft een tutor (staflid) die het studieplan beoordeelt en de student begeleidt bij de uitvoering daarvan. De tutor bewaakt de programmatische samenhang van de vakken die de student kiest. Op gezette tijden komen studenten bijeen in een tutorgroep. Onder begeleiding van een onderzoeksprojectbegeleider (staflid van een onderzoeksgroep) wordt gewerkt aan de 'masterthesis', het afstudeerproject.

Studieadviseur: Met vragen of problemen van meer persoonlijke aard die van invloed zijn op de studie kan de student terecht bij de studieadviseur van de master Onderwijskunde. In het kader van een tijdige signalering van studieproblemen of studievertraging biedt de masteropleiding een actieve voortgangsbegeleiding aan, met aan het begin van het masterjaar een planningsgesprek met de studieadviseur, gevolgd door een voortgangsgesprek aan het eind van het 1e semester.