Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenMasteropleidingenEducatie en Communicatie in de Wiskunde en Natuurwetenschappen
Header image Educatie en Communicatie in de Wiskunde en Natuurwetenschappen

Educatie en Communicatie in de Wiskunde en Natuurwetenschappen

Arbeidsmarkt

Possible companies and organizations include: Schools, Science Museums and Centers, Media, Community Organizations, Research and Academia

Met de specialisatie communicatie heb je veel beroepsmogelijkheden. Alumni werken onder andere als voorlichter bij NWO en ASTRON, redacteur of journalist bij het Technisch Weekblad Zo Zit Dat! en Hoe?Zo! Radio, bij het Museon en het Natuurmuseum Nijmegen, als freelance wetenschapscommunicator of zijn het wetenschappelijk onderzoek ingegaan. Door je brede opleiding ben je ook interessant voor beleidsfuncties of werk in de kennistransfer.

Met de specialisatie educatie word je opgeleid tot eerstegraads docent in je vakgebied zoals biologie, informatica, natuurkunde, scheikunde of wiskunde. Maar ook een baan in onderwijsontwikkeling of onderzoek van onderwijs is mogelijk.

Potentiële beroepen

  • Voorlichter bij een museum of instituut
  • Wetenschapsjournalist voor een dagblad of omroep
  • Docent op een middelbare school of hogeschool
  • Testimonial van Johanna Stegink

    Breder dan je eigen vakgebied

    'Deze master bevalt me goed! Je bent zoveel breder bezig dan alleen je eigen vakgebied. Dus het is niet alleen wiskunde voor mij, maar ik moet ook iets over biologie of scheikunde kunnen uitleggen. Zo moesten we laatst een kort filmpje over bioplastics maken, zoals in Klokhuis. Dat was geweldig, we deden alles zelf: een script maken, filmen, monteren.

    Je bent dus vaak praktisch bezig in deze master. De werkdruk is ook heel anders dan in de bachelor: je moet elke week wel opdrachten uitvoeren en inleveren in plaats van vooral aan het einde van de periode. Omdat het aantal studenten niet heel groot is, is er veel contact met de docenten. Daardoor nemen we ook actief deel aan de colleges, je kunt makkelijk zelf iets inbrengen. Het is hier niet zo dat een docent een uur lang staat te vertellen.

    Ik heb voor de communicatiekant gekozen om meer opties te hebben dan lesgeven. Je leert feitelijk lesgeven aan een breder publiek dan alleen scholieren. Overigens wil ik hierna ook nog de educatiespecialisatie volgen. En daarna? Dat hangt er vanaf hoe het lesgeven me bevalt en wat voor werk ik kan vinden. Ik wil in ieder geval mensen enthousiast maken voor wiskunde!'

    Sluiten
    – Johanna Stegink
printOok beschikbaar in het: English