Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenMasteropleidingenOpleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Griekse en Latijnse Taal en Cultuur
Header image Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Griekse en Latijnse Taal en Cultuur

Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Griekse en Latijnse Taal en Cultuur

Opbouw programma

VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Onderdelen van het reguliere programma van de master (50 EC)
Basiscursus Master Lerarenopleiding en Masterstage 1 Leraar (10 EC)
VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Werken-lerentraject (50 EC)
Onderdelen van het reguliere programma van de master (10 EC)

Bekijk hier de uitgebreide vakomschrijvingen: https://www.rug.nl/let/vakken-edu-ma-gltc

Als aanvulling op het eigen vakkenaanbod van deze educatieve master is er het landelijke Master Language-programma. Masterlanguage is een landelijk cursusaanbod gericht op de talen Grieks en Latijn.

De cursussen worden gezamenlijk verzorgd door docenten van de RU, RUG, UL, UU, UVA, VU. Informatie over de cursussen, ingangseisen en inschrijving staat op de website van Masterlanguage: www.masterlanguage.nl. In overleg met de examencommissie van je masteropleiding kun je cursussen volgen bij Masterlanguage.

Waarom in Groningen?
  • Intensieve begeleiding door ervaren lerarenopleiders en onderwijsonderzoekers
  • Na afronding uitstekende positie op de arbeidsmarkt door de combinatie van master én eerstegraadsbevoegdheid

Elke masteropleiding heeft een studieadviseur waar je terecht kunt als je vragen hebt of advies wilt over je studie en andere zaken rondom het studeren. Alles wat je bespreekt wordt vertrouwelijk behandeld. Bij complexere zaken, bijvoorbeeld studievertraging, functiebeperking of langdurig ziek zijn, kun je terecht bij een studentendecaan.

Ook worden er cursussen aangeboden die je kunnen helpen om beter te kunnen studeren, zoals studiestress en presenteren. Deze kun je volgen bij de afdeling Studieondersteuning van het Studenten Service Centrum (SSC).

  • Testimonial van Student Joost Kooiman

    Het substantieel iets kunnen toevoegen aan de kennis en vaardigheid van leerlingen, inspireert mij enorm

    Naast mijn studie ben ik actief bij een debatvereniging en geef ik training aan leerlingen van het middelbaar onderwijs. Als trainer kwam ik erachter dat kennis overdragen mij niet alleen ligt, maar ook veel voldoening geeft. Na mijn bachelor Griekse en Latijnse taal en cultuur besloot ik daarom een educatieve master te gaan doen.

    Het programma van deze master bestaat uit twee verschillende onderdelen. In het ene deel doe je vakinhoudelijke kennis op, in het andere deel ontwikkel je didactische vaardigheden als docent. De verplichte stages vormen hierin een belangrijk onderdeel. Zo heb ik in mijn eerste jaar les gegeven op een middelbare school in Heerenveen. Een ontzettend leuke ervaring waarin voor mij werd bevestigd dat het onderwijs echt iets voor mij is. Het substantieel iets kunnen toevoegen aan de kennis en vaardigheid van leerlingen, inspireert mij enorm.

    Het leukste vak uit de master vind ik de epigrafiecursus. Epigrafie gaat over de studie en interpretatie van (in dit geval oud-Griekse) inscripties, zoals ereteksten en feestteksten. Dankzij dit vak kon ik met mijn studiegenoten gesponsord een trip naar Athene maken. Naast mijn studie doe ik veel commissiewerk en ben ik actief lid van de studievereniging Boreas. Met deze vereniging heb ik vorig jaar een Griekse tragedie opgevoerd voor verschillende scholen en voor open publiek, zoals de studenten en medewerkers van de RUG.

    Sluiten
    – Student Joost Kooiman
  • Testimonial van Student Amarinske Verkerk

    Student Amarinske Verkerk over de Educatieve Master

    – Student Amarinske Verkerk
  • Testimonial van Bovenbouwleerlingen Vwo

    Bovenbouwleerlingen VWO over de vraag wat een goede docent is

    – Bovenbouwleerlingen Vwo
  • Testimonial van Gea Hoornsman

    Schoolopleider Gea Hoornsman over docent zijn

    – Gea Hoornsman
  • Testimonial van Student Joost Kooiman

    Het substantieel iets kunnen toevoegen aan de kennis en vaardigheid van leerlingen, inspireert mij enorm

    Naast mijn studie ben ik actief bij een debatvereniging en geef ik training aan leerlingen van het middelbaar onderwijs. Als trainer kwam ik erachter dat kennis overdragen mij niet alleen ligt, maar ook veel voldoening geeft. Na mijn bachelor Griekse en Latijnse taal en cultuur besloot ik daarom een educatieve master te gaan doen.

    Het programma van deze master bestaat uit twee verschillende onderdelen. In het ene deel doe je vakinhoudelijke kennis op, in het andere deel ontwikkel je didactische vaardigheden als docent. De verplichte stages vormen hierin een belangrijk onderdeel. Zo heb ik in mijn eerste jaar les gegeven op een middelbare school in Heerenveen. Een ontzettend leuke ervaring waarin voor mij werd bevestigd dat het onderwijs echt iets voor mij is. Het substantieel iets kunnen toevoegen aan de kennis en vaardigheid van leerlingen, inspireert mij enorm.

    Het leukste vak uit de master vind ik de epigrafiecursus. Epigrafie gaat over de studie en interpretatie van (in dit geval oud-Griekse) inscripties, zoals ereteksten en feestteksten. Dankzij dit vak kon ik met mijn studiegenoten gesponsord een trip naar Athene maken. Naast mijn studie doe ik veel commissiewerk en ben ik actief lid van de studievereniging Boreas. Met deze vereniging heb ik vorig jaar een Griekse tragedie opgevoerd voor verschillende scholen en voor open publiek, zoals de studenten en medewerkers van de RUG.

    Sluiten
    – Student Joost Kooiman
  • Testimonial van Student Joost Kooiman

    Het substantieel iets kunnen toevoegen aan de kennis en vaardigheid van leerlingen, inspireert mij enorm

    Naast mijn studie ben ik actief bij een debatvereniging en geef ik training aan leerlingen van het middelbaar onderwijs. Als trainer kwam ik erachter dat kennis overdragen mij niet alleen ligt, maar ook veel voldoening geeft. Na mijn bachelor Griekse en Latijnse taal en cultuur besloot ik daarom een educatieve master te gaan doen.

    Het programma van deze master bestaat uit twee verschillende onderdelen. In het ene deel doe je vakinhoudelijke kennis op, in het andere deel ontwikkel je didactische vaardigheden als docent. De verplichte stages vormen hierin een belangrijk onderdeel. Zo heb ik in mijn eerste jaar les gegeven op een middelbare school in Heerenveen. Een ontzettend leuke ervaring waarin voor mij werd bevestigd dat het onderwijs echt iets voor mij is. Het substantieel iets kunnen toevoegen aan de kennis en vaardigheid van leerlingen, inspireert mij enorm.

    Het leukste vak uit de master vind ik de epigrafiecursus. Epigrafie gaat over de studie en interpretatie van (in dit geval oud-Griekse) inscripties, zoals ereteksten en feestteksten. Dankzij dit vak kon ik met mijn studiegenoten gesponsord een trip naar Athene maken. Naast mijn studie doe ik veel commissiewerk en ben ik actief lid van de studievereniging Boreas. Met deze vereniging heb ik vorig jaar een Griekse tragedie opgevoerd voor verschillende scholen en voor open publiek, zoals de studenten en medewerkers van de RUG.

    Sluiten
    – Student Joost Kooiman
printOok beschikbaar in het: English