Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenMasteropleidingenOpleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Nederlandse Taal en Cultuur
Header image Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Nederlandse Taal en Cultuur

Opleiding tot leraar voortgezet onderwijs van de eerste graad in Nederlandse Taal en Cultuur

Opbouw programma

VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Onderdelen van het reguliere programma van de master (50 EC)
Basiscursus Master Lerarenopleiding en Masterstage 1 Leraar (10 EC)
VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4
Werken-lerentraject (50 EC)
Onderdelen van het reguliere programma van de master (10 EC)
  • Literatuur-, cultuur- en/of taalwetenschappelijke vakken op het gebied van Nederlandse Taal en Cultuur
  • Begeleide LiO stage
  • Theoretische verbreding en verdieping

Uitgebreide informatie over de vakken vind je in Ocasys: https://www.rug.nl/let/vakken-edu-ma-nederlands

Als aanvulling op het eigen vakkenaanbod van deze educatieve master is er het landelijke MasterLanguage-programma. Masterlanguage is een landelijk cursusaanbod o.a. gericht op de taal Nederlands. De cursussen worden gegeven in de doeltaal en worden gezamenlijk verzorgd door docenten van de RU, RUG, UL, UU, UVA, VU. Informatie over de cursussen, ingangseisen en inschrijving staat op de website van Masterlanguage: www.masterlanguage.nl. In overleg met de examencommissie van je masteropleiding kun je cursussen volgen bij Masterlanguage.

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is facultatief
Waarom in Groningen?
  • Close supervision by experienced teacher educators and education researchers
  • The combination of a Master's degree and grade-one teaching qualification ensures an excellent position in the job market
  • Intensieve begeleiding door ervaren lerarenopleiders en onderwijsonderzoekers.
  • Na afronding uitstekende positie op de arbeidsmarkt door de combinatie van master én eerstegraadsbevoegdheid.

If you have any questions or doubts about your studies, you can always contact the study advisor. He or she knows all the ins and outs of the program and personal planning. Study advisors are impartial and everything that is discussed is treated confidentially. They can also help you find the right institutions and student desks for your problems.

Elke masteropleiding heeft een studieadviseur waar je terecht kunt als je vragen hebt of advies wilt over je studie en andere zaken rondom het studeren. Alles wat je bespreekt wordt vertrouwelijk behandeld. Bij complexere zaken, bijvoorbeeld studievertraging, functiebeperking of langdurig ziek zijn, kun je terecht bij een studentendecaan.

Ook worden er cursussen aangeboden die je kunnen helpen om beter te kunnen studeren, zoals studiestress en presenteren. Deze kun je volgen bij de afdeling Studieondersteuning van het Studenten Service Centrum (SSC).

  • Testimonial van Student Amarinske Verkerk

    Student Amarinske Verkerk over de Educatieve Master

    – Student Amarinske Verkerk
  • Testimonial van Bovenbouwleerlingen Vwo

    Bovenbouwleerlingen VWO over de vraag wat een goede docent is

    – Bovenbouwleerlingen Vwo
  • Testimonial van Laura Noord

    Docente Nederlands bijhet Hogeland College in Warffum

    'Op dit moment werk ik als docente Nederlands op een middelbare school in het noorden van de provincie Groningen. Met veel plezier geef ik les aan havo- en vwo-leerlingen. Naast dat het werk erg leuk en gevarieerd is, leer ik ook elke dag weer nieuwe dingen.

    Lesgeven verveelt niet snel, omdat elke dag anders is. Naast het lesgeven, werk ik ook als educatief auteur bij Noordhoff Uitgevers. Voor een lesmethode Nederlands voor het mbo werk ik mee aan, bijvoorbeeld, extra opdrachten en toetsen voor de digitale leeromgeving.
    Na het afronden van mijn bachelor Nederlandse taal en cultuur in 2012 heb ik twee masters afgerond. Allereerst de master Neerlandistiek en vervolgens de eenjarige lerarenopleiding (LVHO docent Nederlands). Ik heb er heel bewust voor gekozen om deze twee masters na elkaar te gaan doen en niet tegelijkertijd, zoals bij een tweejarige educatieve master. Ik wilde heel graag een stage lopen buiten het lesgeven om. Tijdens de master Neerlandistiek heb ik dan ook stage gelopen bij Noordhoff Uitgevers, waar ik heb geholpen bij twee lesmethoden en waar ik dus nu nog steeds werkzaam ben.
    Ik zou het iedereen aanraden om deze combinatie te maken, omdat je zo breder georiënteerd bent en meer werkervaring opdoet. Ik kwam er zo zelf achter dat ik beide kanten, het lesgeven en het bedrijfsleven, erg leuk vind. Over vijf jaar zie ik mezelf nog steeds lesgeven, maar dan wel in combinatie met bijvoorbeeld het werk als educatief auteur.’

    Sluiten
    – Laura Noord
  • Testimonial van Gea Hoornsman

    Schoolopleider Gea Hoornsman over docent zijn

    – Gea Hoornsman
  • Testimonial van Laura Noord

    Docente Nederlands bijhet Hogeland College in Warffum

    'Op dit moment werk ik als docente Nederlands op een middelbare school in het noorden van de provincie Groningen. Met veel plezier geef ik les aan havo- en vwo-leerlingen. Naast dat het werk erg leuk en gevarieerd is, leer ik ook elke dag weer nieuwe dingen.

    Lesgeven verveelt niet snel, omdat elke dag anders is. Naast het lesgeven, werk ik ook als educatief auteur bij Noordhoff Uitgevers. Voor een lesmethode Nederlands voor het mbo werk ik mee aan, bijvoorbeeld, extra opdrachten en toetsen voor de digitale leeromgeving.
    Na het afronden van mijn bachelor Nederlandse taal en cultuur in 2012 heb ik twee masters afgerond. Allereerst de master Neerlandistiek en vervolgens de eenjarige lerarenopleiding (LVHO docent Nederlands). Ik heb er heel bewust voor gekozen om deze twee masters na elkaar te gaan doen en niet tegelijkertijd, zoals bij een tweejarige educatieve master. Ik wilde heel graag een stage lopen buiten het lesgeven om. Tijdens de master Neerlandistiek heb ik dan ook stage gelopen bij Noordhoff Uitgevers, waar ik heb geholpen bij twee lesmethoden en waar ik dus nu nog steeds werkzaam ben.
    Ik zou het iedereen aanraden om deze combinatie te maken, omdat je zo breder georiënteerd bent en meer werkervaring opdoet. Ik kwam er zo zelf achter dat ik beide kanten, het lesgeven en het bedrijfsleven, erg leuk vind. Over vijf jaar zie ik mezelf nog steeds lesgeven, maar dan wel in combinatie met bijvoorbeeld het werk als educatief auteur.’

    Sluiten
    – Laura Noord
  • Testimonial van Laura Noord

    Docente Nederlands bijhet Hogeland College in Warffum

    'Op dit moment werk ik als docente Nederlands op een middelbare school in het noorden van de provincie Groningen. Met veel plezier geef ik les aan havo- en vwo-leerlingen. Naast dat het werk erg leuk en gevarieerd is, leer ik ook elke dag weer nieuwe dingen.

    Lesgeven verveelt niet snel, omdat elke dag anders is. Naast het lesgeven, werk ik ook als educatief auteur bij Noordhoff Uitgevers. Voor een lesmethode Nederlands voor het mbo werk ik mee aan, bijvoorbeeld, extra opdrachten en toetsen voor de digitale leeromgeving.
    Na het afronden van mijn bachelor Nederlandse taal en cultuur in 2012 heb ik twee masters afgerond. Allereerst de master Neerlandistiek en vervolgens de eenjarige lerarenopleiding (LVHO docent Nederlands). Ik heb er heel bewust voor gekozen om deze twee masters na elkaar te gaan doen en niet tegelijkertijd, zoals bij een tweejarige educatieve master. Ik wilde heel graag een stage lopen buiten het lesgeven om. Tijdens de master Neerlandistiek heb ik dan ook stage gelopen bij Noordhoff Uitgevers, waar ik heb geholpen bij twee lesmethoden en waar ik dus nu nog steeds werkzaam ben.
    Ik zou het iedereen aanraden om deze combinatie te maken, omdat je zo breder georiënteerd bent en meer werkervaring opdoet. Ik kwam er zo zelf achter dat ik beide kanten, het lesgeven en het bedrijfsleven, erg leuk vind. Over vijf jaar zie ik mezelf nog steeds lesgeven, maar dan wel in combinatie met bijvoorbeeld het werk als educatief auteur.’

    Sluiten
    – Laura Noord
printOok beschikbaar in het: English