Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenMasteropleidingenKunst- en cultuurwetenschappenConservatoren-opleiding Kunstgeschiedenis
Header image Conservatoren-opleiding Kunstgeschiedenis

Conservatoren-opleiding Kunstgeschiedenis

Programma

  • 1 jaar

    The master-track in Art History has three specializations: Early Modern Art, Modern and Contemporary Art, and Curatorial Studies. Students specialize in one of these three tracks. Specific qualifications are required for Curatorial Studies.

    All students take the course Art History Now, which offers the fundamental theoretical and methodological preparation for the Master-thesis. Students select the remainder of their coursework from our course list (see table below). Students who plan to follow the specialization in Curatorial Studies take the course The Origin and Future of Ground-Breaking Museums, taught by the director of the Groninger Museum.

    De mastertrack Kunstgeschiedenis/Art History heeft drie specialisaties: Moderne en Hedendaagse Kunst (Modern & Contemporary Art), Oude Kunst (Early Modern European Art) en de Conservatorenopleiding (Curatorial & Museum Studies).

    Studenten kiezen voor één van deze drie studiepaden en studeren daarin af. Voor de conservatorenopleiding gelden specifieke eisen. Alle studenten volgen het vak Art History Now, dat een theoretische & methodologische basis vormt en studenten met een grondige schrijf-­ en researchtraining voorbereidt op de scriptie. Binnen dit vak kunnen studenten zich op hun gewenste expertise concentreren. Daarnaast maken studenten een keuze uit een aantal modules.

    Voor studenten van de Conservatorenopleiding zijn drie modules geselecteerd uit het programma: Collections & Artefacts: Boijmans, Museums: The Making of Rodin (2016/17) en Media, Materials, Makers: Arts and/as Research. Studenten kiezen hiervan twee modules.

    Op deze pagina vind je testimonials van studenten die stage hebben gelopen in verschillende musea: http://www.rug.nl/let/programma-en-stages.

Programma-opties

  • Master Honours College (honoursprogramma)

    Het master Honours programma is speciaal ontwikkeld voor studenten die meer uit hun studietijd willen halen.

    Het is een extra programma van 15 ECTS dat je naast je reguliere masteropleiding volgt. Het eenjarige programma heeft een interdisciplinair karakter, waarin je kennis gaat maken met diverse aspecten van leiderschap.

Opbouw programma

VakPeriode 1Periode 2Periode 3Periode 4Periode 5Periode 6
Art History Now: Theory, Method, Historiography (10 EC)
Collections & Artefacts: Boijmans (10 EC, facultatief)
Media, Materials, Makers: Art and/as Research (10 EC, facultatief)
Museums: The Making-of (10 EC, facultatief)
Excursion (5 EC)
Master Thesis (20 EC)
Tutorial (5 EC)
Museum Internship (30 EC)

The first semester consists of one required course, Art History Now, and two courses that complement the student's specialization. In the second semester, the Early Modern and Modern and Contemporary Art students write a thesis of 15 EC and complete an internship of 10 EC. The Curatorial students write a thesis of 20 EC and follow a tutorial of 5 EC. These students conclude their studies in the third semester with an internship of 30 EC. All students go on an excursion abroad in the second semes

Take a look at our course offerings here: https://www.rug.nl/ocasys/rug/vak/showpos?opleiding=5428

De conservatorenopleiding combineert het vak Art History Now met een keuze uit de vakken die zich op het museum, verzamelen en tentoonstellen richten. Bij het succesvol afronden van alle studieonderdelen kan de student aansluitend een stage van een half jaar in een vooraanstaand museum in Nederland of het buitenland volgen. Bovengemiddelde studieresultaten en de afronding van de MA scriptie (20 EC) voor aanvang van de stage zijn een vereiste voor de deelname aan dit programma.

Bekijk hier de uitgebreide vakomschrijvingen: https://www.rug.nl/ocasys/rug/vak/showpos?opleiding=5428

Studeren in het buitenland

  • Studeren in het buitenland is facultatief

All students have the option to study abroad.

Een van de beschikbare stages wordt aangeboden door de Musea Brugge. Eventueel kan in het Masterjaar een onderdeel aan een buitenlandse universiteit worden gevolgd.

Waarom in Groningen?

Our programme offers an internship in a museum in the Netherlands or abroad. The knowledge and experience acquired during the internship significantly strengthen a student's chances of obtaining a curatorial position.

The programme offers a unique combination of rigorous art-historical academic training and practical experience. The director of the Groninger Museum teaches a course in our program and we work closely with other museums. Our programme also includes an excursion abroad and a wide range of on-site visits to collections and arts/cultural institutions throughout the Netherlands.

  • Studenten van de Conservatorenopleiding in Groningen kunnen stage lopen bij een belangrijk museum in Nederland of België. Het lopen van deze stage kan de kansen op de arbeidsmarkt vergroten.
  • De Conservatorenopleiding in Groningen is de enige in Nederland die volledig gericht is op kunsthistorische studenten en kunstmusea.
  • De Conservatorenopleiding in Groningen is ook uniek doordat het masterjaar en de stage van een half jaar nauw op elkaar zijn afgestemd. Al tijdens het masterjaar is er sprake van uitgebreide voorbereiding op de stage.
  • De Conservatorenopleiding in Groningen wordt gekenmerkt door een nauwe samenwerking tussen universiteit en musea.

Every Master programme has its own study advisor.

Elke masteropleiding heeft een studieadviseur waar je terecht kunt als je vragen hebt of advies wilt over je studie en andere zaken rondom het studeren. Alles wat je bespreekt wordt vertrouwelijk behandeld. Bij complexe zaken verwijst de studieadviseur je door naar een studentendecaan. Ook worden er cursussen aangeboden die je kunnen helpen om beter te kunnen studeren, bijvoorbeeld over studiestress en presenteren. Deze kun je volgen bij het Studenten Service Centrum (SSC).

  • Testimonial van Ellen Bakker

    De Conservatorenopleiding is een unieke specialisatie

    De mogelijkheid om door middel van een stage ervaring in het werkveld op te doen, is één van de voornaamste redenen dat ik de Conservatorenopleiding koos. Deze unieke specialisatie is er namelijk op gericht dat je uiteindelijk museumconservator wordt.

    Eén van de leukste onderdelen van het programma vind ik de georganiseerde excursie naar Rome, waar het begrip musealisering in brede zin van toepassing is. Samen met mijn studiegenoten verbleef ik in het Koninklijk Nederlands Instituut Rome, en we bezochten elke ochtend onder begeleiding van onze docent musea, kerken en grafmonumenten. Deze bestudeerden we uitvoerig aan de hand van de colleges die ik voor het onderzoekscollege voorafgaand aan de excursie volgde. In de middag was er ruimte om te werken aan ons eigen onderzoek in de bibliotheek.

    Tijdens het vak Toepassing en Overdracht koos ik ervoor om mij te verdiepen in het Groeningemuseum in Brugge. Door museumbezoek en gesprekken met de museumconservator leerde ik meer over de beweegredenen achter de presentatie van de kunstwerken in dit museum.

    Ik koos voor Groningen vanwege de fijne sfeer op de opleiding en omdat de master aan de RUG hoog aangeschreven staat. Daarnaast biedt het programma voldoende keuzevrijheid en is er veel ruimte om onderzoek te doen in onderwerpen die jij interessant vindt.

    Sluiten
    – Ellen Bakker
  • Testimonial van Masterambassadeur Lotte van Es

    De mastertrack biedt de vrijheid om je te verdiepen in de kunstvormen die jij echt interessant vindt

    Mijn naam is Lotte van Es. Ik woon nu sinds vierenhalf jaar in Groningen, samen met achttien anderen in een gezellig studentenhuis. Vanaf hier fiets ik naar mijn werk, vrienden, musea en concertzalen, maar vooral ook naar colleges. Voor de zomer heb ik de Bachelor Arts, Culture & Media afgerond met als hoofddiscipline moderne en hedendaagse beeldende kunst en als specialisatie Analyse & Kritiek. Dit beviel me zo goed dat ik besloot verder te gaan met beeldende kunst in mijn master, en kwam zo terecht bij Art History: Curatorial Studies.

    Vrij en praktijkgericht

    Ik heb altijd al geweten dat ik een master wilde volgen waarmee ik in het culturele veld terecht zou komen. Er zijn een aantal redenen die ervoor hebben gezorgd dat ik voor de track Curatorial Studies ben gegaan. Een daarvan is de vrijheid die de master biedt om je te verdiepen in de kunstvormen die jij echt interessant vindt. Of dat nu Italiaanse portretkunst uit de Renaissance, land art uit de vorige eeuw of hedendaagse internetkunst is, er is ruimte om deze interesse verder te ontwikkelen tot een expertise.

    Lees meer over Lotte en waarom ze koos voor Kunstgeschiedenis in Groningen.

    Vragen over Kunstgeschiedenis of de Conservatorenopleiding? Stuur Lotte een email: l.van.es.3@student.rug.nl

    Sluiten
    – Masterambassadeur Lotte van Es
  • Opleidingsvideo

    Werken in een museum: interviews Musea Brugge

    – Opleidingsvideo
  • Opleidingsvideo

    Beringer Hazewinkel Conservator in opleiding - Suzanne Rus

    – Opleidingsvideo
  • Testimonial van Andreas Blühm

    Andreas Blühm, directeur Groninger Museum vertelt over zijn carrière

    Aanvankelijk wilde ik geschiedenis studeren, maar mijn keuze is gevallen op Kunstgeschiedenis. Dat is immers het mooiste deel van de geschiedenis. Ik wilde me niet specialiseren, want juist het bestuderen van nieuwe onderwerpen is interessant. Er zijn mensen die zich twintig jaar met van Gogh kunnen bezighouden, maar dat zal ik nooit begrijpen.

    Het werd me al snel duidelijk dat ik een baan zocht in de museumwereld. In het begin van zo'n carrière moet je overal voor openstaan. Zo kwam ik terecht in Lübeck, als Conservator-in-opleiding. Maar daarna wordt het pas spannend. Bij het zoeken naar een vaste baan heb ik overal en nergens gesolliciteerd. Uiteindelijk ben ik aangenomen in Regensburg.

    Na een jaar of drie stuitte ik op de vacature voor Hoofd Presentatie bij het Van Gogh Museum. Daar werd ik aangenomen, na in totaal 10 uur aan gesprekken en een intensieve taalcursus van twee weken. Met mijn ervaring als leidinggevende kon ik solliciteren voor de functie van directeur van het Wallraf-Richartz-Museum in Keulen, een museum waar het op dat moment niet zo goed mee ging. Dat is heel mooi, want als je directeur wordt in zo'n museum, dan doe je het al snel beter.

    Werken in het Groninger Museum wilde ik vooral graag vanwege de brede collectie.Toen de vorige directeur van het museum wegging, besloot ik meteen te solliciteren. En hier zit ik dan.

    Sluiten
    – Andreas Blühm
  • Testimonial van Suzanne Rus

    Trainee bij het Groninger Museum

    Na mijn bachelor Kunstgeschiedenis heb ik gekozen voor de specialisatie Conservatorenopleiding. Inmiddels werk ik bij het Groninger Museum als Stichting Beringer Hazewinkel conservator in opleiding en word ik de komende twee jaar klaargestoomd voor het vak.

    Ik maak deel uit van het conservatorenteam van het Groninger Museum en werk van concept tot realisatie aan tentoonstellingen, doe onderzoek naar de collectie en schrijf mee aan publicaties. Zo heb ik bijvoorbeeld in de afgelopen maanden meegewerkt met de tentoonstelling H.N. Werkman (1882-1945): Leven & Werk. Hiervoor heb ik in samenwerking met de gastconservator van deze tentoonstelling het concept verder uitgewerkt, bruiklenen aangevraagd en alles rondom de logistiek en opbouw van de tentoonstelling geregeld. Ik waardeer met name de veelzijdigheid in mijn werk. De ene dag ben je op zaal bezig met de opbouw van een tentoonstelling, de volgende dag ben je bezig met onderzoek naar de collectie.’

    Sluiten
    – Suzanne Rus
printOok beschikbaar in het: English