Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Ivan Gadourek overleden

01 mei 2013

Op 19 april jongstleden is Ivan Gadourek overleden. Van 1958 tot 1985 was hij als hoogleraar Sociologie verbonden aan de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen. Hij is 89 jaar geworden.

Ivan Gadoureks invloed op de Nederlandse sociologie kan niet worden overschat, evenmin als zijn bijdrage aan de ontwikkeling van het Sociologisch instituut. Zijn engagement voor een democratische samenleving, zijn betrokkenheid bij studenten en zijn aimabele karakter zullen voor ons altijd een voorbeeld blijven.

Gadourek stond in Nederland aan de wieg van de huidige, op empirische justificatie gerichte sociologie.  Zijn overtuiging dat wetenschappelijke uitspraken empirisch onderbouwd behoren te zijn, bracht hem ertoe grootschalige databestanden te verzamelen en met statistische methoden te analyseren. Daarmee liep hij vooraan mee met de ontwikkeling van het vak. In de ontwikkeling van de Nederlandse sociologie speelde Gadourek een sleutelrol. Door zijn onderzoek, en door de inspanningen van 'leerlingen' als Wippler en Peschar, neemt de Nederlandse sociologie nu internationaal een vooraanstaande positie in.

Laatst gewijzigd:04 juli 2014 21:37