Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Sociologie

Dissertatieprijs Stichting Praemium Erasmianum voor Fernando Nieto Morales

14 april 2016
Fernando Nieto Morales

Fernando Nieto Morales heeft met zijn proefschrift The Control Imperative: studies on reorganization in the public and private sectors een van de vijf Dissertatieprijzen 2016 van de Stichting Praemium Erasmianum gewonnen. Nieto Morales (afdeling sociologie) promoveerde op 26 februari 2015 bij prof. dr. R.P.M. (Rafael) Wittek en had als co-promotor dr. L. Heyse. Hij deed zijn onderzoek binnen het Interuniversitair Centrum voor Sociaal-Wetenschappelijke Theorievorming en Methodenontwikkeling (ICS).

Waarom sommige managers willen reorganiseren en andere juist niet

Fernando Nieto Morales deed onderzoek naar reorganisaties bij zowel private ondernemingen als overheidsdiensten in Nederland en Mexico met gegevens uit enquêtes, interviews en archieven. In zijn proefschrift geeft hij antwoord op onder meer de volgende vragen: Waarom initiëren sommige managers reorganisaties, terwijl andere deze juist vermijden? Wat is nodig om een reorganisatie door te voeren wanneer er geen budget voor bestaat? Hebben veranderingen in de publieke sector daadwerkelijk geleid tot meer flexibiliteit en een groter aanpassingsvermogen van deze organisaties?

Bijzondere dissertaties op het gebied van de geesteswetenschappen en de sociale wetenschappen

De Stichting Praemium Erasmianum kent dissertatieprijzen toe voor bijzondere dissertaties op het gebied van de geesteswetenschappen en de sociale wetenschappen. De Dissertatieprijs bestaat uit een bedrag van € 3.000 en een oorkonde. Sinds 1988 verleent de Stichting Praemium Erasmianum jaarlijks dissertatieprijzen. Maximaal vijf prijzen worden toegekend aan jonge onderzoekers in de geesteswetenschappen en de sociale wetenschappen die een proefschrift van bijzonder hoge kwaliteit hebben verdedigd aan een Nederlandse universiteit. Aan de betreffende faculteiten wordt gevraagd kandidaten te nomineren.

De Dissertatieprijzen 2016 worden uitgereikt tijdens een feestelijke bijeenkomst in de KNAW op maandag 9 mei 2016.

Meer informatie over de dissertatieprijzen

Laatst gewijzigd:12 november 2019 13:57