Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Psychologie

Peter de Jonge hoogleraar Ontwikkelingspsychologie

02 juni 2016
Peter de Jonge

Peter de Jonge is per 1 juni 2016 benoemd tot hoogleraar Ontwikkelingspsychologie aan de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. Prof. dr. P. (Peter) de Jonge was hoogleraar Psychiatrische Epidemiologie aan het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).

Als hoogleraar Ontwikkelingspsychologie aan de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen zal hij zich bezighouden met de ontwikkeling van psychopathologie in levensloop perspectief. Vraagstukken als: hoe komt het dat sommige mensen al vroeg in hun leven een traject van psychopathologie in gaan, zijn er processen te onderscheiden die dergelijke trajecten karakteriseren, en valt er wat aan te doen? Met hem komen verschillende onderzoekers mee met elk een specifieke expertise, waaronder persoonlijkheidsleer (Dr B. (Bertus) F. Jeronimus), tijdreeksanalyse (Dr. E. (Elske) H. Bos), informatica (Dr. A. (Ando) C. Emerencia en drs. F. (Frank) J. Blaauw), en complexe dynamische systemen analyse (drs. R. B. (Bart) Toonen).

Peter de Jonge (1969) studeerde klinische psychologie en psychometrie aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn promotie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, startte hij in 2002 in Groningen bij de afdeling Psychiatrie van het UMCG. Daar ontving hij in 2006 een VIDI voor zijn onderzoeksproject Somatic Depression: a cardiotoxic disorder in search of treatment. In 2012 kreeg De Jonge een VICI onderzoeksbeurs van NWO voor het onderzoek Decontructing Depression waarin hij het begrip depressie samen met het publiek probeert te ontrafelen om de symptomen effectiever te kunnen bestrijden. Hij geeft samen met professor Tineke Oldehinkel leiding aan het Interdisciplinair Centrum Psychopathologie en Emotieregulatie (ICPE).

Zijn onderzoek is gepubliceerd in toptijdschriften waaronder JAMA en de Archives of General Psychiatry. De Jonge is betrokken bij verschillende grootschalige epidemiologische initiatieven zoals de World Mental Health Surveys, Lifelines en NESDA. Veel bekendheid kreeg de Jonge met het project 'Hoe gek is Nederland' waarin psychische klachten en krachten van Nederlanders in kaart worden gebracht en wordt gekeken welke patronen daarin te ontdekken zijn.

Laatst gewijzigd:28 juli 2022 13:45