Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Psychologie

Jacob Jolij op Noorderzon: Waarneming is als groentesoep

22 augustus 2016
Jacob Jolij (foto van Tedx Groningen: https://www.youtube.com/watch?v=E3S-AZtBrVo)

Neuropsycholoog Jacob Jolij van de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen is een van de sprekers op de NoorderZomerSchool tijdens het Groningse Noorderzon festival. Hij laat tijdens zijn lezing 'Waarneming is als groentensoep' zien hoe gekleurd onze waarneming is. Onze ogen en ons brein werken niet als een videocamera: wat we zien is niet de werkelijkheid zoals die echt is. Ons brein verwerkt zintuiglijke prikkels op een vrij luie manier: het raadt vooral de betekenis van prikkels. Dat raden, zo stellen veel wetenschappers, gebeurt vooral op grond van eerdere ervaringen. Recent onderzoek toont aan dat niet alleen geheugen een rol speelt in hoe het brein onze werkelijkheid creëert. Stemming, emoties, en vooral onze sociale omgeving zijn ook belangrijk bij het tot stand komen van onze waarneming. Eigenlijk bouwen onze hersenen een soort 'augmented reality' om zo een werkelijkheid te creëren die zo goed mogelijk past bij onze huidige stemming en omgeving.

-------------------------------------------------------------

WAARNEMING IS ALS GROENTESOEP / Jacob Jolij

Studium Generale Groningen goes Noorderzon

Datum: Woensdag 24 augustus 2016 - 19:30

Locatie: Noorderzon, Gymnzaal Violenstraat 4, nabij Noorderplantsoen
Tickets: zijn vanaf 25 juli verkrijgbaar via www.noorderzon.nl

Studenten en abonnees Studium Generale betalen € 3,- voor een kaartje

Dit college maakt onderdeel uit van de NoorderZomerSchool.

-----------------------------------------------------------------

NoorderZomerSchool

Na het grote succes van vorig jaar gaan we dit jaar weer opnieuw de diepte in op Noorderzon. En dat doen we samen met Studium Generale die speciaal voor Noorderzon drie topsprekers selecteerde. Wetenschapsjournalist Govert Schilling toont de schoonheid van het heelal. Neuropsycholoog Jacob Jolij laat zien hoe gekleurd onze waarneming is. En componist Milton Mermikides vindt muziek in allerlei doodgewone patronen en data. Daarnaast gaan onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen op zoek naar wat op dit moment spraakmakende thema’s en benaderingen van kunstwetenschappers zijn. Hoe kunnen bijvoorbeeld de voorstellingen die je bij Noorderzon ziet fungeren als manier om over maatschappelijke kwesties na te denken? Voor de jonge gasten van Noorderzon zijn er speciale Rotor Colleges.

Laatst gewijzigd:26 juni 2018 16:09