Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Psychologie

De positieve effecten van blozen

17 maart 2015

Blozen wordt door de meeste mensen als onprettig ervaren. Maar kan blozen soms ook positieve effecten hebben, bijvoorbeeld als je onbedoeld een fout maakt en door te blozen aan anderen laat zien dat je dezelfde fout in de toekomst zal proberen te voorkomen? Dit is lastig te onderzoeken in een laboratorium, omdat hier maar een beperkt aantal situaties realistisch onderzocht kan worden en blozen moeilijk uitgelokt kan worden. Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen voerden recentelijk een onderzoek uit waarbij blozen in het dagelijks leven onderzocht werd.

Ze vroegen jongvolwassenen, die vaker blozen dan ouderen, om twee weken lang telkens na een gesprek met een andere persoon een kort vragenlijstje in te vullen over hoe ze zich gedroegen en voelden tijdens het gesprek. Blozen kwam gemiddeld een keer per dag voor, maar sommige onderzoeksdeelnemers bloosden veel vaker dan anderen. Personen die veel bloosden waren meer afwachtend en minder assertief naar anderen toe, zelfs als ze niet bloosden. Als ze wel bloosden ondervonden ze schaamte. Personen die weinig bloosden ondervonden geen schaamte als ze bloosden, en leken vooral te blozen in plezierige situaties. Met name in deze groep kan blozen dus mogelijk een positieve communicatieve functie hebben.

Het onderzoek van Marije aan het Rot (RUG), D.S. Moskowitz (McGill University Canada) en Peter J. de Jong (RUG) is gepubliceerd in het Open Access Tijdschrift PLOS ONE onder de titel 'Intrapersonal and Interpersonal Concomitants of Facial Blushing during Everyday Social Encounters'.

Citation: aan het Rot M, Moskowitz DS, de Jong PJ (2015) Intrapersonal and Interpersonal Concomitants of Facial Blushing during Everyday Social Encounters. PLoS ONE 10(2): e0118243. doi:10.1371/journal.pone.0118243

Laatst gewijzigd:18 maart 2015 09:54