Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Psychologie

Emoties bepalen milieuvriendelijk gedrag

13 november 2015

Mensen kunnen op allerlei manieren iets goeds doen voor het milieu, zoals het recyclen van oud papier, energie besparen door korter te douchen of naar het werk gaan met de fiets in plaats van met de auto. Veel van zulke gedragingen kosten moeite of gaan ten koste van gemak en comfort. Waarom gaan veel mensen dan toch over tot het doen van iets goeds voor het milieu? Danny Taufik zocht dit in zijn promotieonderzoek uit en concludeert dat mensen helemaal niet zo beredeneerd zijn als vaak wordt gedacht als het gaat om het nemen van beslissingen om al dan niet iets milieuvriendelijks te doen. Dit gedrag lijkt eerder te worden gedreven door emoties: mensen vertonen vooral milieuvriendelijk gedrag wanneer ze verwachten hier een goed gevoel aan over te houden. Emoties beïnvloeden milieuvriendelijk gedrag ook meer dan wat het zou kunnen opleveren bijvoorbeeld in termen van geld. Deze emoties kunnen voortkomen uit de gevolgen die milieuvriendelijke gedragingen kunnen hebben voor het zelfbeeld van mensen: uit dit gedrag kunnen mensen afleiden dat ze zich goed en moreel gedragen, wat leidt tot een goed gevoel. En als je weet dat je goed bezig bent voor het milieu, leidt dat tot een boost in het zelfbeeld, wat vervolgens ook weer een warm gevoel oplevert.

Danny Taufik deed zijn onderzoek bij de afdeling Sociale en Organisatiepsychologie van de RUG, gefinancierd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Na afronding van zijn onderzoek is hij gaan werken bij hogeschool Inholland.

Promotie: http://www.rug.nl/news-and-events/events/phd-ceremonies/?hfId=109804

Laatst gewijzigd:12 november 2019 13:46