Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Language and science in young learners

Intervening in the balance between challenging and adapting
Promotie:dr. A. (Astrid) Menninga
Wanneer:06 juli 2017
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. P.L.C. van Geert, prof. dr. M.W.G. (Marijn) van Dijk
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Language and science in young learners

Wetenschap en techniek in de klas leert leerlingen redeneren en biedt daardoor meer taalontwikkelingskansen

Er wordt de laatste decennia benadrukt dat wetenschap- en techniekonderwijs al vroeg in het onderwijs een plek moet krijgen. Een belangrijk startpunt hierbij is nieuwsgierigheid, wat maakt dat kinderen ontvankelijk worden om te leren. Wetenschap en techniek biedt daarnaast talloze taalontwikkelingsmogelijkheden, omdat van leerlingen gevraagd wordt om complexe relaties te beschrijven en abstracte begrippen te hanteren. Dit vraagt om een andere manier van taal gebruiken dan leerlingen gewend zijn. De rol van de leerkracht is hierbij essentieel, maar vormt ook een grote uitdaging. De talenten van leerlingen kunnen optimaal ontwikkeld worden wanneer de leerkracht kennis en vaardigheden aanpast aan de (potentiële) vaardigheden van leerlingen, maar tegelijkertijd ook voldoende uitdaging biedt om het niveau van leerlingen te verhogen.

Astrid Menninga combineerde fundamentele inzichten en de dagelijkse onderwijspraktijk door toepassing van de complexiteitstheorie voor het ontwikkelen en evalueren van een interventie. De verkregen inzichten dragen bij aan kennis over het laten ontluiken van wetenschap- en techniektalenten van jonge kinderen en de rol van taal in dit proces. De co-constructie van gesprekken over wetenschap en techniek omvat een wederkerig proces tussen leerkracht en leerlingen. Dit kan gezien worden als een opwaartse spiraal waarin leerkracht en leerlingen elkaar continu positief beïnvloeden. Dit kan uiteindelijk leiden tot meer complex en verfijnd taalgebruik. Open vragen kunnen gezien worden als een belangrijk mechanisme om leerlingen te stimuleren tot redeneren en hen meer taalontwikkelingskansen te bieden. Een individueel video feedback coachingstraject kan een goede start zijn voor het leerproces van leerkrachten én leerlingen op het gebied van wetenschap en techniek, en blijkt te werken bij ervaren leerkrachten en pabostudenten.

Astrid Menninga deed haar promotieonderzoek - gefinancierd door Platform BètaTechniek - bij de afdeling Ontwikkelingspsychologie van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen en is nu beleidsmedewerker bij OCRN Kinder&Jeugd GGZ.