Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Eerste 25 academisch opgeleide leraren basisonderwijs ontvangen diploma’s

07 oktober 2014

Op woensdag 8 oktober ontvangen de eerste 25 studenten van de Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) in Groningen hun diploma’s. Deze 25 studenten startten in 2010 aan de bijzondere 4-jarige gecombineerde universitaire én HBO opleiding. Elke student ontvangt twee diploma’s; een diploma van de Pabo en een diploma van de universitaire bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen. Door deze combinatie kunnen de afgestudeerden het werk voor de klas combineren met andere taken zoals het uitvoeren van onderzoek en het initiëren van activiteiten die de onderwijskwaliteit verhogen en behouden. De diploma-uitreiking vindt plaats in de Aula van het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen.

Aan het werk en doorstuderen

Ondanks de krappe arbeidsmarkt in Noord Nederland is toch bijna de helft van de studenten inmiddels aan het werk in het onderwijs en volgen ze bijna allemaal nog een vervolgopleiding. Enkele besturen in Oost-Groningen, Emmen en Heerenveen hebben speciaal deze afgestudeerden een baan aangeboden vanwege de combinatie van hun vaardigheden in de klas en hun bijdrage aan onderwijskwaliteit.

Unieke samenwerking

De AOLB wordt verzorgd door de afdeling Onderwijskunde van de Rijksuniversiteit Groningen en de Pabo’s van de Hanzehogeschool, Stenden Hogeschool, locatie Groningen en de NHL Hogeschool uit Leeuwarden. Jaarlijks starten ongeveer 90 studenten aan de opleiding en verspreid over 4 jaar telt de opleiding bijna 300 studenten. Ze lopen elk jaar stage in heel Noord Nederland en volgen college in Groningen. In de opleiding staat het verbinden van de praktijk en de theorie centraal, met een belangrijke rol voor het zelf doen en het toepassen van onderzoek.

--------------------------------------------------------

Meer informatie: