Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

28 juli 2017
Gijs Huitsing
Namkje Koudenburg

Gijs Huitsing (Sociologie) en Namkje Koudenburg (Psychologie) krijgen van NWO een Veni-subsidie in het kader van de Vernieuwingsimpuls. Veni-subsidies zijn bestemd voor pas gepromoveerde wetenschappers met een opvallend en origineel talent voor vernieuwend onderzoek. De subsidie van maximaal 250.000 euro biedt deze jonge wetenschappers de mogelijkheid om gedurende drie jaar hun eigen ideeën verder te ontwikkelen.

Gijs Huitsing onderzoekt netwerkinterventies in de Peer Context. Hij gebruikt sociale-netwerkanalyse om een gedragsmodel te ontwikkelen dat verklaart hoe jongeren hun netwerkrelaties en gedrag veranderen tijdens een anti-pestinterventie. Daarna gebruikt hij computersimulaties, op basis van dat model, om richtlijnen te ontwikkelen voor nieuwe netwerkinterventies. Deze worden vervolgens in schoolklassen onderzocht op effectiviteit.

Namkje Koudenburg gaat zich richten op het Communicatiemodel van Culturele verandering. Dit onderzoek test de invloed van dagelijkse gesprekken op culturele veranderingen. Een nieuw CCC-model wordt ontwikkeld, dat stelt dat het samenspel tussen vorm en inhoud van sociale interactie bepalend is voor de culturele verandering, en dat culturele verandering gemedieerd wordt door veranderingen in de waargenomen distributie van publieke opinie.

De Veni’s worden jaarlijks door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) toegekend. In totaal zijn er dit jaar landelijk 154 onderzoeksprojecten gehonoreerd, waarvan 15 voor RUG en UMCG onderzoekers.

Laatst gewijzigd:28 juli 2017 14:00