Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Agenda

Nacht van de Theologie 2017

Wanneer:za 23-09-2017 17:00 - 22:30
Waar:KRO-NCRV, 's Gravelandeweg 80, 1217 EW Hilversum

De faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de RUG participeert in de landelijke Nacht van de Theologie. De Nacht wordt georganiseerd door omroepen, universiteiten, uitgevers en kerkelijke organisaties. Op 23 september zal van 21.00 - 22.30 de zevende editie plaatsvinden. De Nacht van de Theologie zal aanhaken bij 500 jaar Reformatie. Dit jaar is het thema Ieder woelt hier om verandering.  De presentatie wordt verzorgd door Annemiek Schrijver en Tijs van den Brink. Voorafgaand aan het avondprogramma met o.a. Freek de Jonge, vindt het symposium Van religiesress tot hete hangijzers plaats.

Symposium Nacht van de Theologie

Symposium Van religiestress tot hete hangijzers. Godsdienstgesprekken in de 21 e eeuw

Hebben kerk en samenleving elkaar nog iets te vertellen? Wat doet er zó toe in de 21e eeuw dat een godsdienstgesprek op hoog niveau niet mag ontbreken? Welke 95 stellingen zouden kerk, theologie en samenleving in onze eeuw revolutionair kunnen of zelfs moeten veranderen?

Voorafgaand aan de Nacht van de Theologie organiseren de deelnemende universiteiten en hogescholen het symposium Van religiestress tot hete hangijzers. Godsdienstgesprekken in de 21e eeuw .

Onder leiding van gespreksleider Jacobine Geel gaan vooraanstaande theologen met elkaar in debat over prikkelende stellingen rondom hete hangijzers in de hedendaagse theologie. Zo zal RUG docent Godsdienstfilosofie Dennis Vanden Auweele de degens kruizen met Bernhard Reitsma (CHE/VU) over de stelling: Het doet er niet toe of God bestaat – wat we kunnen leren van atheïsten. Theoloog des Vaderlands Janneke Stegeman, prof. dr. Herman Selderhuis en ds. Almatine Leene verzorgen korte lezingen.

Nacht van de Theologie

Tijdens een inhoudelijk én speels avondprogramma wordt het theologisch boek van het jaar bekend gemaakt. Voor het theologisch boek van het jaar is onder andere het boek Liberaal Christendom van bijzondere hoogleraren aan de RUG Wouter Slob en Rick Benjamins genomineerd. Daarnaast wordt de nieuwe Theoloog des Vaderlands verkozen. Cabaretier Freek de Jonge, tv-presentator Leo Blokhuis, Theoloog des Vaderlands Janneke Stegeman, stripmaker Margreet de Heer en reformatiekenner Herman Selderhuis maken hun opwachting in deze ‘Nacht’. Iedereen met belangstelling voor theologie is van harte welkom. Het hele evenement is te volgen via een liveblog op Facebook. Ook wordt er een aantal keer op NPO Radio 5 geschakeld naar het evenement.

Theoloog des Vaderlands

Voor de titel Theoloog des Vaderlands zijn Claartje Kruijff, Almatine Leene en Rikko Voorberg genomineerd. Je kunt stemmen op jouw favoriet via www.nachtvandetheologie.nl. Aan deze titel is dit jaar voor het eerst een prijs verbonden van 10.000 euro, ten behoeve van een door de winnaar op te zetten project. De Vermeulen Brauckman Stichting stelt deze prijs beschikbaar.

Kaartverkoop

Kaartjes voor de Nacht van de Theologie zijn te bestellen via de website van de Nacht van de Theologie. Een combiticket voor beide evenementen kost € 25, inclusief maaltijd en consumpties. Voor studenten geldt een gereduceerd tarief.

Organisatie

De Nacht van de Theologie 2017 en het symposium Van Religiestress tot hete hangijzers zijn tot stand gekomen dankzij: KRO-NCRV en EO, Universiteit van Tilburg/FKT, Radbouduniversiteit, Vrije Universiteit Amsterdam, Christelijke Hogeschool Ede, hogeschool Windesheim, Protestantse Theologische Universiteit, Theologische Universiteit Apeldoorn, Trouw, Nederlands Dagblad, Royal Jongbloed, Vermeulen Brauckman Stichting, het Nederlands Bijbelgenootschap, Rijksuniversiteit Groningen, Theologische Universiteit Kampen, en de Remonstranten.
Uitgeverij Kok/Boekencentrum is dit jaar hoofdsponsor van de Nacht van de Theologie.

De organisatie is in handen van KRO-NCRV.