Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Agenda

Workshop Mindful Eten

Wanneer:vr 13-03-2015 15:00 - 17:00
Waar:Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap, Zaal 253, Oude Boteringestraat 38, Groningen

Eten is ontzettend belangrijk in ons leven. Natuurlijk biedt het ons de benodigde voedingsstoffen om gezond te kunnen leven.  Maar we eten niet alleen omdat we honger hebben, maar ook omdat we blij, gelukkig, boos, bang, verdrietig of gestrest zijn. Daarnaast heeft voedsel van oudsher ook een spirituele lading. Denk aan het vasten van middeleeuwse heiligen en mystici, moslims in de Ramadan, vandaag nog christenen in de Vasten en het feestmaal bij een van oudsher religieus feest als kerst.

Mindful Eten

Hoe we met eten omgaan is mede afhankelijk van onze omgeving en natuurlijk heeft eten ook een belangrijke sociale functie. Onze eetkeuzes worden daarnaast sterk beïnvloed door onze gewoontes en ideeën over voeding en ook onze verlangens spelen een rol. Maar zijn we ons van dit alles wel bewust?
• Weet jij waarom je eet?
• Proef, ruik, zie, voel en ervaar je altijd precies wat je eet of eet je automatisch?
• Hoe bewust ben je van het effect van voedsel op je lichaam ?
• Wat is de impact van deze onbewustheid m.b.t. voeding op de samenleving ?

In de 2 uur durende workshop Mindful Eten ontdekken de deelnemers hoe (on)bewust wij allemaal in ons dagelijks leven zijn als het om eten gaat en wat het effect hiervan is.

Hanneke van Zijl* vertelt deze middag meer over Mindful Eten, onze 7 soorten honger, de rol van onze zintuigen en het effect van emoties en overtuigingen. Voor de deelnemers de gelegenheid dit ook zelf te ontdekken aan de hand van enkele (eet)oefeningen. In de workshop tevens aandacht voor de wetenschappelijke, maatschappelijke, psychologische, medische, sociale en spirituele kant van Mindful Eten. En natuurlijk ruim aandacht voor de vraag hoe we Mindful Eten succesvol kunnen gebruiken in het dagelijks leven.

• Datum en tijd: vrijdag 13 maart, 15.00-17.00 u.
  • Plaats: Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap, Zaal 253, Oude Boteringestraat 38, Groningen
  • Inlichtingen: Sabrina Herold & Clarissa Bohlmann via mindfuleten13.03 gmail.com
  • Opgave: voor 5 maart bij receptie.ggw rug.nl
  • Prijs: 10 euro (5 euro voor studenten)

* Hanneke van Zijl is Mindfulness trainer en coach/counselor bij haar eigen bedrijf KiemKracht Coaching & Counseling. Zij geeft regelmatig workshops en cursussen over o.a. Mindfulness, meditatie en stress. Ook begeleidt zij mensen om meer vat te krijgen op hun leven (en eetgewoontes).