Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Agenda

PAO-cursus: Johann Sebastian Bach. De vijfde evangelist?

Wanneer:wo 26-03-2014 10:00 - 16:30
Waar:Faculteit GGW, Oude Boteringestraat 38, Groningen, zaal 117

Dit jaar staat opnieuw een cursus rond Johann Sebastian Bach op het programma. Op deze studiedagen gaan we op zoek naar een antwoord op de vraag of hij terecht 'de vijfde evangelist' en 'het muzikale Godsbewijs' wordt genoemd. U krijgt aan de hand van voorbeelden uitleg over de manier waarop tekst en muziek met elkaar verbonden zijn.

De achtergrond vormt de klassieke leer van de retorica die in het onderwijs de verbinding met muziek aanging. Componisten in midden-Duitsland deden met hun muziek hetzelfde als de predikant in de preek: uitleggen. Centraal staat de liturgische context van Bachs composities en de manier waarop theologische noties in composities gestalte kregen. Bijzondere aandacht zal worden besteed aan de invloed van de 18e exegese van het Hooglied en de lijdensopvatting in Bachs passionen.

Data: 26 maart en 16 april

Kijk voor meer informatie op de pagina van de PAO-cursussen