Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Onderwijs

Op zoek naar de factor religie

Als je meer wilt weten over de factor religie in cultuur en maatschappij, dan moet je in Groningen gaan studeren! De Keuzegids Universiteiten geeft al jaren onze bacheloropleidingen Theologie en Religiewetenschappen het predikaat topopleiding en ook ons masterprogramma Theology & Religious Studies wordt jaarlijks beoordeeld als een van de beste opleidingen van Nederland op het gebied van religie.

Onze pluspunten

Wij danken de hoge waardering aan onze excellente docenten en de manier waarop wij ons onderwijs inrichten.

• Persoonlijk onderwijs. We geven les in kleine groepen. Hierdoor kun je optimaal profiteren van de brede expertise van de docenten. Ook is hierdoor veel ruimte voor discussie met je medestudenten en leer je goed argumenteren en overtuigen. Ook na de les zijn docenten beschikbaar voor vragen.
  • Openbare faculteit. Je studeert aan een openbare universiteit, niet gebonden aan een confessionele stroming. Je wordt daardoor uitgedaagd de discussie aan te gaan met medestudenten en docenten met uiteenlopende levensbeschouwelijke achtergronden. Onze faculteit is de enige zelfstandige faculteit voor Theologie en Religiewetenschappen aan een openbare universiteit.
  • Interdisciplinair onderwijs en onderzoek. We bieden zeer brede opleidingen waarin religie vanuit sociologische, antropologische, psychologische, taalkundige en (cultuur)historische benaderingen wordt bestudeerd.
  • Verwevenheid van onderwijs en onderzoek . De inhoud van ons onderwijs is nauw verweven met het onderzoek van onze docenten. Je leert ook zelf onderzoek te doen en kunt meewerken aan onderzoek van onze docenten. Onze faculteit is op onderzoeksgebied binnen Theologie en Religiewetenschappen de beste van Nederland. Dit concluderen onafhankelijke beoordelingscommissies al sinds 1989.
  • Maatschappelijke relevantie. Religie is onlosmakelijk verbonden met de wereld om ons heen. Ons onderwijs staat midden in de actualiteit. Je leert de dynamische wisselwerking tussen religie, cultuur en samenleving begrijpen en kunt uiteindelijk een gefundeerde bijdrage leveren aan het publieke debat en te ontwikkelen overheidsbeleid.
  • Internationale sfeer. Een internationaal onderwerp als religie vraagt om internationaal onderwijs. Onze docenten zijn internationaal leidend in hun vakgebied en meer dan 60% van hen komt uit het buitenland. De Bacheloropleiding Religiewetenschappen wordt zowel in het Nederlands als in het Engels aangeboden. Onze master Theologie en Religiewetenschappen heeft Engelse en Nederlandstalige tracks. Ook kun je geregeld buitenlandse exchange studenten bij ons aantreffen. Hierdoor komt ongeveer 25% van onze totale studentenpopulatie uit het buitenland.
  • Hechte gemeenschap. Door onze kleine omvang, vormen we een hechte gemeenschap waardoor niemand buiten de boot de valt. Je wordt lid van de facultaire studievereniging die gezellige sociale en studiegerelateerde activiteiten organiseert. Vaak nemen de docenten ook deel aan deze activiteiten.
Laatst gewijzigd:12 juni 2023 20:06