Over ons Faculty of Science and Engineering

Lorentz Afstudeerprijs voor Groningse Natuurkunde-studente

22 november 2016
ja maaLorentz

Femke Oosterhof, masterstudente Physics aan de Rijksuniversiteit Groningen, heeft de Lorentz Afstudeerprijs voor theoretische natuurkunde gewonnen. Zij krijgt de prijs van 3.000 euro van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) in Haarlem. De jury is lovend over de hoge kwaliteit van Oosterhofs afstudeerwerk.

Oosterhof bestudeerde het verschijnsel waarbij neutronen (kerndeeltjes) spontaan kunnen overgaan in antineutronen (neutron-antineutron oscillatie). Een verschijnsel dat, als het waargenomen wordt, een sterke aanduiding voor nieuwe fysica zou zijn. Om deze nieuwe fysica te beschrijven nam Femke haar toevlucht tot een effectieve kwantumveldentheorie.

De jury is lovend over de hoge kwaliteit van Oosterhofs afstudeerwerk, dat uitblinkt door de combinatie van goed fysisch inzicht met indrukwekkende technische berekeningen. Ook de wijze waarop de technisch gecompliceerde berekeningen helder zijn uitgelegd, is volgens de jury zeldzaam voor een afstudeerscriptie. De Lorentz prijs wordt haar op 28 november uitgereikt.

Inmiddels zet Femke haar onderzoek voort in promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen, waarbij ze dezelfde technieken zal toepassen op neutron-antineutron oscillaties in kleine atoomkernen.
‘Ik vind het leuk om me verder te verdiepen in de deeltjesfysica en werk graag vraagstukken van wiskundige aard uit. Het geeft me voldoening wanneer ik iets beter ben gaan begrijpen’, zo licht Femke haar interesse voor dit theoretische vakgebied toe.

Laatst gewijzigd:01 februari 2017 01:27