Groundbreaking WorkOnderdeel van Rijksuniversiteit Groningen
Groundbreaking Work
@University of Groningen
Groundbreaking Work Nieuws

Voorlopig ontwerp vastgesteld van multifunctionele nieuwbouw Zernikeborg

28 oktober 2014

Het voorlopig ontwerp van het nieuwe gebouw Zernikeborg bestaat grofweg uit drie aaneengeschakelde V-vleugels. De begane grond en de eerste verdieping vormen samen de ‘Plint’. Daar zijn het Research Cluster, de clean rooms en onderwijsvoorzieningen geplaatst. Op de tweede, derde en vierde verdieping zijn voornamelijk laboratoria en kantoren. Het gebouw wordt in twee fases gebouwd; het zuidelijke deel verrijst als eerste.

Voorlopig Ontwerp Zernikeborg

De Zernikeborg wordt ongeveer 53.000 m2, zo’n 200 meter lang en wordt opgebouwd uit vijf bouwlagen met daar bovenop een extra laag voor alle installaties. Door te kiezen voor aaneengeschakelde V-vleugels is het mogelijk om alle laboratoria aan een noordzijde van een vleugel te plaatsen. Daardoor wordt ongewenste opwarming door zoninstraling beperkt. Daarnaast biedt de vorm van het nieuwe gebouw veel voordelen zoals het uitzicht naar buiten, de inval van daglicht en de mogelijkheid om in de toekomst uit te breiden.

Opdeelbare collegezaal Zernikeborg

Opdeelbare collegezaal
Vlakbij de hoofdingang van het gebouw komt een grote collegezaal die plaats biedt aan 420 personen. Deze zaal wordt gebouwd op de begane grond en de verdieping eronder en bestaat uit drie kleinere collegeruimtes (voor 180, 120 en 120 personen). Deze ruimtes kunnen afzonderlijk of in combinatie voor het onderwijs worden ingezet. Boven de zaal bevindt zich een groot atrium dat geschikt is voor evenementen, diploma-uitreikingen, exposities en congressen.

Restaurant in de Passage
De Passage is een lange, brede gang op de begane grond die de V-vleugels aan de voorzijde van het gebouw met elkaar verbindt. Dit wordt een sfeervolle, open ontmoetingsplek waar men kan studeren en bijpraten. Hier bevindt zich ook het restaurant met een buitenterras aan de zonzijde van het gebouw. Op de verdiepingen zijn de gebouwdelen via loopbruggen met elkaar verbonden.

Flexibele laboratoria en kantoren
Op de begane grond bevindt zich het Research Cluster. Hier bevinden zich ook de trillingsarme vloeren t/m klasse VC-F, de clean rooms en andere speciale labs. De laboratoria voldoen aan hoge standaarden op het gebied van onder meer veiligheid, trillingsbestendigheid, logistiek en klimaat. Er komen chemische-, bio-chemische-, en fysische labs. Dit geeft onderzoekers en studenten een breed scala aan labmogelijkheden en biedt kansen voor kruisverbanden tussen de verschillende wetenschapsgebieden. Door in het hele gebouw te werken met flexibele laboratoria en kantooromgevingen is het eenvoudig om in de toekomst op veranderingen in te spelen.

Dit vlekkenplan toont een voorlopige indeling van het gebouw.

Nieuwbouw in twee fases
Het gebouw wordt in twee fases gebouwd; het zuidelijke deel zal als eerste worden gerealiseerd. Bij het ontwerp is in samenspraak met de gebruikers zorgvuldig gekeken naar welke functies en onderzoeksgroepen in het eerste deel zullen worden ondergebracht. Onder meer de hoofdingang, de grote collegezaal, het atrium, de fietsenkelder, de werkplaats, logistiek en enkele ruimtes voor droog onderwijs zullen in het eerste deel gereed zijn. Ook de clean room en de helft van het research cluster - waaronder een VC-F deel – komen in de eerste fase gereed.

Op de tweede, derde en vierde verdieping zullen de onderzoeksinstituten ITM, Stratingh en delen van Zernike, Van Swinderen en GBB hun plaats vinden. Na de tweede bouwfase komen de andere groepen in het gebouw, aangevuld met het Kapteyn Institute, het SRON en veel ruimte voor de practicumlaboratoria. Er wordt rekening gehouden met zo’n 1.000 bachelorstudenten, 450 masterstudenten, 840 medewerkers en zo’n 400 bezoekers.

Planning en duurzaamheidsambities
Nu het voorlopig ontwerp vastgesteld is, wordt gewerkt aan het Definitief Ontwerp (gereed medio 2015). Dan worden onder andere de gevel en de flexibele indeling van laboratoria en kantoren ingevuld. Daarnaast zullen dan ook alle maatregelen uitgewerkt zijn die bijdragen aan de aardbevingsbestendigheid en de duurzaamheidsambities van het gebouw. Met het oog op duurzaamheid wordt er ingezet op tenminste BREEAM-NL niveau ‘Very Good’, met daarbij de nadrukkelijke ambitie om ‘Excellent’ te behalen. Wanneer de eerste bouwfase begin 2019 is afgerond, kunnen de eerste instituten inhuizen aan de zuidzijde van de nieuwbouw. Meer informatie over het bouwtraject staat op www.rug.nl/fse/new-zernikeborg.

Alle gebouwen zijn wit ingetekend. Het materiaal en kleur van de gevel wordt nog uitgewerkt.
_______________________________________

Feringa Building | New building for FSE