Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculty of Science and Engineering Promoties

A computational cognitive modeling approach to the development of second-order theory of mind

Promotie:Mw. B. Arslan
Wanneer:21 april 2017
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. L.C. (Rineke) Verbrugge, prof. dr. N.A. (Niels) Taatgen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
A computational cognitive modeling approach to the development of
second-order theory of mind

Kleuters hebben ervaring nodig om een geheim te kunnen bewaren

Om anderen te begrijpen moet je kunnen bedenken wat zij denken. Dit noemen we ‘Theory of mind’. Doorgaans ontwikkelen kinderen dit vermogen tussen hun vierde en zesde levensjaar. Burcu Arslan onderzocht waarom dit proces zo lang duurt en ontdekte dat het te versnellen is.

De meeste driejarigen kunnen niet goed verstoppertje spelen. Ze sluiten bijvoorbeeld hun ogen alsof ze denken: ‘Niemand weet dat ik hier ben als ik ze niet kan zien’. Tegen de tijd dat ze vier jaar oud zijn, begrijpen ze dat mensen verschillende dingen kunnen weten en denken: deze theory of mind maakt dat ze zich beter kunnen verstoppen.

Theory of mind is ook belangrijk in complexe sociale situaties, zoals iemand betrappen op een leugen of het bewaren van een geheim. Stel bijvoorbeeld dat vader en zoon samen moeder willen verrassen, en geheim willen houden wat ze voor haar verjaardag hebben gekocht. Om dit geheim te houden moet de zoon het volgende kunnen beredeneren: ‘Moeder mag niet weten dat ik weet wat haar verjaardagcadeautje is’. Als de zoon jonger is dan 6 jaar, dan is het onwaarschijnlijk dat hij deze complexe theory of mind redenering kan toepassen en is het waarschijnlijk dat hij informatie zal prijsgeven vóórdat zijn moeder haar verjaardag viert.

Waarom duurt deze ontwikkeling van simpele naar complexe theory of mind twee jaar? Arslan combineert computationele cognitieve modellen met empirisch onderzoek om een antwoord op deze vraag te geven. Door de gedachtewereld van kinderen te simuleren in een computerprogramma kwam zij tot een nieuwe voorspelling: de ontwikkeling van complexe theory of mind kan worden versneld in kinderen van 5 jaar oud door ze meer met deze complexe situaties in aanraking te laten komen.

Daarop heeft zij kinderen van 5 jaar oud getraind met een groot aantal voorbeelden van complexe theory of mind. Zoals het model voorspelde waren kinderen van 5 jaar oud inderdaad in staat om complexe theory of mind te gebruiken na twee weken training, en ook na een tussenpoos van vier maanden. Dus het antwoord op de vraag waarmee we begonnen is: ‘Te weinig ervaring!’

Burcu Arslan promoveert aan de RUG op onderzoek dat zij verrichtte bij de afdeling Kunstmatige Intelligentie van onderzoeksinstituut ALICE, met financiering via NWO en de ERC. Arslan werkt inmiddels als Associate Research Scientist bij het Amerikaanse bedrijf Educational Testing Service.