Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Studenten maken anti-lekprogramma voor Android-apps

02 augustus 2013
android

Drie Informatica-studenten van de Rijksuniversiteit Groningen hebben het programma Anaconda geschreven dat Android-apps checkt op het mogelijk lekken van private informatie. Bij het testen van het programma op veertien populaire apps bleek dat maar liefst 42% van de private informatie werd gelekt naar servers van derden.

Veel apps hebben bepaalde informatie nodig van je telefoon. Wat er met deze informatie gebeurt, is niet altijd duidelijk. Zoals je mag verwachten wordt in sommige gevallen de private informatie opgevraagd die nodig is voor het functioneren van de app maar in veel gevallen ook niet. Zo ontdekten de drie Informatica-studenten Stephan Groenewold, Klaas Winter en Jan Veldthuis toen ze hun anti-lekprogramma Anaconda testten.

De studenten lieten Anaconda los op in totaal veertien populaire Android-apps. Zeven hiervan vroegen naar private informatie en lekten dit door naar servers van derden. Anaconda vond in totaal 572 verzoeken om private informatie; in 243 gevallen duidde dit op een mogelijk lek.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Diona Bucur

d.bucur rug.nl