Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Amerikaanse onderscheiding voor materialenonderzoeker RUG

14 november 2012

Erik van der Giessen, hoogleraar bij de onderzoeksgroep micromechanica van het Zernike Institute for Advanced Materials van de RUG, heeft de ‘Koiter Medal’ van de American Society of Mechanical Engineers ontvangen.

Hij krijgt deze onderscheiding vanwege zijn werk aan het materialenonderzoek. Van der Giessen heeft wiskundige modellen ontwikkeld om het gedrag van metalen platen onder spanning te voorspellen. Die zijn onder meer van belang voor de auto-industrie. Daarnaast ontwikkelde hij modellen om het mechanische gedrag van zeer kleine objecten te simuleren. ‘Wanneer je naar hele kleine objecten gaat, kleiner dan een micrometer, is alles ineens heel anders’, zegt Van der Giessen. ‘Hoe kleiner een object is, hoe moeilijker het is om het permanent te vervormen. De bestaande theorie over materiaalgedrag kon dat destijds niet verklaren.’

De Koiter Medal wordt sinds 1996 een keer per jaar toegekend aan iemand die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de vaste-stofmechanica, waarbij vooral een combinatie van praktisch en theoretisch werk belangrijk is. De prijs is vernoemd naar de Nederlandse werktuigbouwkundige Warner T. Koiter, die een belangrijke rol speelde in de ontwikkeling van de Nederlandse lucht- en ruimtevaart na de Tweede Wereldoorlog.

Erik van der Giessen ontvangt de prijs ($2000 en een bronzen medaille) tijdens het 2012 ASME International Mechanical Engineering Congress & Exposition , dat van 9 tot 15 november plaatsvindt in Houston, Texas.

Meer over het onderzoek van Van der Giessen op de website van Science LinX

Laatst gewijzigd:31 januari 2017 23:13