Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Lab@My Place: wetenschap(pers) bij je thuis

15 mei 2014

Voor wetenschappelijke experimenten heb je niet per se een groot laboratorium nodig. Onderzoek doen kan ook heel goed thuis! Dat laten Science LinX en Pavlov Labs zien tijdens ‘Lab@My Place’ (L@MP). Teams van wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen strijken deze week neer in een aantal keukens, woonkamers en slaapkamers in de stad Groningen. Het onderzoek richt zich op vragen van jongeren van verschillende middelbare scholen. Hoe goed kun je multitasken tijdens het televisiekijken en het koken? Hoe kun je straling van wifi en mobiele telefoons meten en be ï nvloeden? En gedragen die fruitvliegjes in de keuken zich altijd hetzelfde?

Bijna 100 leerlingen gaan van 14 t/m 19 mei onder leiding van een team van RUG-wetenschappers aan de slag met experimenten in hun eigen huis. Alle onderzoekslocaties bevinden zich in de binnenstad van Groningen. Er zijn vier verschillende wetenschapsteams: natuurkunde, scheikunde, biologie en kunstmatige intelligentie.

Experimenteer zelf
Benieuwd naar de ontdekkingen van L@MP? Ga op expeditie naar een van de huizen tijdens De Nacht van Kunst en Wetenschap op 24 mei en experimenteer daar zelf! Of laat je tijdens De Nacht van Kunst en Wetenschap verrassen door de resultaten van L@MP. Het experiment van het scheikundeteam vindt tijdens De Nacht van Kunst en Wetenschap plaats in een heel bijzonder woonhuis: een schip. In de talkshow in de Der Aa-kerk worden de uitkomsten van de experimenten gevisualiseerd door de kunstenaars van Pavlov Labs in samenwerking met de betrokken scholieren (alleen om 20:00 uur).

- Renske de Jonge, Science LinX, Rijksuniversiteit Groningen: 06-17358618
- Nathalie Beekman, Pavlov Labs

De experimenten
wo. 14 mei: Natuurkunde team o.l.v. Steven Hoekstra en Gerco Onderwater, met Praedinius vijfde klas (bèta-topklas). Onderzoeksvraag: Hoe kun je straling van wifi en mobiele telefoons meten en be ï nvloeden? (toegankelijk voor pers)

do. 15 mei: Biologie team o.l.v. Jean Christophe Billeter, met International School Groningen 4e klas. Onderzoeksvragen: Hoe kun je verschil tussen mannen en vrouwen waarnemen door verschillende zintuigen? Wat kunnen we van fruitvliegjes leren over menselijk gedrag?

vr. 16 mei: Scheikunde/energie team o.l.v. Ryan Chiechi en Jako Jellema, met Praedinius klas 2. Onderzoeksvragen: hoeveel energie kun je opwekken met een zelfgebouwde biogas reactor? Wat is de snelste en goedkoopste manier om water te koken? (herhaling tijdens De Nacht van Kunst en Wetenschap)

ma. 19 mei: KI-team o.l.v. Marieke van Vugt, met Reitdiep College klas 5. Onderzoeksvraag: Hoe goed kun je multi-tasken onder verschillende omstandigheden?

Laatst gewijzigd:31 januari 2017 22:13