Over ons Faculty of Science and Engineering Faculty News

Genieten van donkere nacht in Groningse sterrenwacht

30 oktober 2014
“Het heelal is een schilderij waarin elk klein stipje meer vertelt dan duizend woorden." Annemarijn Zwerver, 13 jaar, Onderdendam

Tijdens de tiende editie van de nationale Nacht van de Nacht op zaterdag 25 oktober is wederom volop genoten van een donkere nacht en sterren . De Blaauw-sterrenwacht van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen mocht dit jaar een recordaantal van 330 bezoekers verwelkomen. Met de jaarlijkse Nacht van de Nacht wordt aandacht gevraagd voor het belang van een donkere nacht en de gevolgen van lichthinder.

Bezoekers van de Blaauw Sterrenwacht konden de sterrenhemel bekijken door verschillende telescopen en kinderen bouwden zelfs een eigen telescoop. Aanvankelijk was het bewolkt met af en toe een gaatje in de bewolking voor een heldere ster zoals Vega of Altair. Later boden grotere opklaringen zicht op de dubbelster Alcor en Mizar, de prachtige Plejaden sterrengroep, en het naburig Andromeda sterrenstelsel.

Fotowedstrijd

Speciaal voor de Nacht van de Nacht schreef de sterrenwacht een fotowedstrijd voor kinderen uit. Deze is gewonnen door de 13-jarige Annemarijn Zwerver uit Onderdendam.  Ze schilderde haar eigen schilderij van het sterrenbeeld Orion en hield het schilderij omhoog tegen de hemel overdag, zodat je de nacht in de dag ziet. Want de sterren zijn er overdag nog steeds, je ziet ze alleen niet door de atmosfeer van de aarde.

Hoofdprijs: een nacht waarnemen

Volgens de jury, met onder meer prof. dr. Marc Verheijen (initiatiefnemer van de Blaauw-sterrenwacht) en fotograaf Robert Mulder (Groeten uit Groningen) sprak uit de foto enorm veel passie voor sterrenkunde en kunst. Annemarijn is zelf al van jongs af aan gefascineerd geweest door sterrenkunde en ziet erg uit naar de hoofdprijs van de fotowedstrijd: een nacht waarnemen in de Blaauw-sterrenwacht.

Laatst gewijzigd:01 februari 2017 01:29