Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Nieuw centrum voor biomarkers krijgt 4,3 miljoen

biomarkers zoeken voor alzheimer, COPD en type 2-diabetes
28 januari 2014

De Stichting voor de Technische Wetenschappen (STW) heeft in samenwerking met zeven bedrijven 4,3 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de oprichting van het Biomarker Development Center. Het centrum richt zich vooral op biomarkers voor drie aandoeningen: alzheimer, COPD en type 2-diabetes. Prof. Rainer Bischoff van Analytische Biochemie aan de Rijksuniversiteit Groningen gaat het project leiden, samen met collega’s van het Radboud Universitair Medisch Centrum in Nijmegen, het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam en het Universitair Medisch Centrum Groningen.

Vroegtijdige behandeling

Biomarkers zijn signaalstoffen die voorkomen in het lichaam bijvoorbeeld in het bloed of de urine. Aan de hand van biomarkers kan een ziekte nauwkeurig worden vastgesteld. Biomarkers helpen artsen daarom een ziekte vroegtijdig op te sporen en te behandelen.

Biomarkers voor alzheimer, COPD en type 2-diabetes

Door onderzoek zijn er op dit moment veel kandidaatbiomarkers ontdekt. Veel daarvan moeten echter nog goed klinisch worden onderzocht. Het Biomarker Development Center heeft als doel om potentiële biomarkers verder te onderzoeken en geschikt te maken voor grootschalige toepassing. Hiervoor zullen specifieke, ultragevoelige analytische methodes worden ontwikkeld die zich specifiek richten op drie grote ziektes: COPD (chronisch obstructieve longziekte), Alzheimer en Type II Diabetes.

Het Biomarker Development Center wordt een zogeheten open innovatienetwerk waarin optimaal gebruik zal worden gemaakt van de expertise en bevindingen van de verschillende analytische laboratoria en klinische centra.

Samenwerking onderzoekers en bedrijven

Het onderzoeksprogramma van het Biomarker Development Center maakt onderdeel uit van het financieringsinstrument “STW - Perspectief voor de Topsectoren”. Zowel Technologiestichting STW als het bedrijfsleven investeren hierin. Technologiestichting STW financiert excellent technisch-wetenschappelijk onderzoek dat uitzicht biedt op toepassing. Het onderzoeksresultaat moet bijdragen aan het oplossen van knelpunten in de innovatie en in de samenleving.

Meer informatie:

Laatst gewijzigd:07 augustus 2020 11:47