Over ons Faculty of Science and Engineering Faculty News

Chris W. Ormel wint de van Swinderenprijs 2009

16 december 2009

De van Swinderen Prijs 2009 is toegekend aan de astronoom Chris W. Ormel. Deze onderscheiding van het Koninklijk Natuurkundig Genootschap te Groningen wordt jaarlijks toegekend aan de beste Nederlandse samenvatting   van een proefschrift in de Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen) of in de Faculteit der Medische Wetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen. Aan de prijs is een oorkonde en een geldbedrag van 2250 euro verbonden. De uitreiking vindt plaats op 19 januari 2010 voorafgaande aan de lezing van het KNG in Images, Poelestraat 30, te Groningen.

De Van Swinderen prijs werd in 1991 ingesteld door het Koninklijk Natuurkundig Genootschap en wordt voor de 18e maal uitgereikt. De jury stond deze keer onder voorzitterschap van Prof. dr. A.J. Moshage. Als criterium geldt dat de Nederlandse samenvatting enerzijds een juist beeld geeft van de inhoud van het proefschrift en anderzijds voor niet-deskundigen begrijpelijk is. De titel van Ormels proefschrift luidt:
"The early stages of planet formation: how to grow from small to large".

Dr. Chris W. Ormel (Tunesie, 1981) studeerde sterrenkunde (doktoraal cum laude in 2004) aan de RUG en promoveerde op 10 oktober 2008 aan het Kapteyn Instituut van de RUG. De promotores waren Prof. dr. A.G.G.M. Tielens en Prof. dr. M.C. Spaans. In 2008 werd hem door Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een Rubicon-subsidie (voor veelbelovende wetenschappers) toegekend. Tegenwoordig werkt hij als post-doc op het Max-Planck- Institut für Astronomie in Heidelberg.

Laatst gewijzigd:22 mei 2018 10:37