Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Nederlandse scholieren winnen op internationale conferentie, nu vast op Bali

22 april 2010

Leerlingen uit het voortgezet onderwijs hebben via het Bètasteunpunt van de Rijksuniversiteit Groningen hun onderzoek gepresenteerd op de ‘International Conference of Young Scientists’ op Bali, Indonesië. Zij hebben twee zilveren medailles en een prijs voor de beste presentatie in de wacht gesleept op de conferentie, waaraan 19 verschillende landen deelnamen.

Examentraining op Bali

De conferentie is afgelopen, maar dankzij de IJslandse aswolk kunnen de leerlingen nu niet naar huis. Om zich toch te kunnen voorbereiden op de landelijke examens, krijgen zij momenteel examentraining op Bali.

Profielwerkstukken

Het onderzoek dat de leerlingen presenteerde in Bali, was uitgevoerd in het kader van het zogenaamde profielwerkstuk, een werkstuk over een zelfgekozen onderwerp in het laatste jaar van havo of vwo,  met eigen experimenteel werk. De verslagen van de leerlingen zijn uit 53 onderzoeken geselecteerd en door een deskundige jury van wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen beoordeeld. Op de conferentie kregen de leerlingen 15 minuten de tijd om het onderzoek te presenteren. Hierna werden de leerlingen ondervraagd door een jury van 6 wetenschappers uit verschillende landen. De Nederlandse leerlingen hebben uitstekend gepresteerd. De volgende prijzen hebben ze bemachtigd:

Zilver in de categorie ‘Engineering’: Jesse Slim, George Liao en Oscar Veen van het Praedinius Gymnasium in Groningen ontwierpen en maakten een voertuig dat voortbeweegt door magnetische krachten. Zij bedachten een nieuwe methode, met magneten in het wegdek.

Zilver in de categorie ‘Life Sciences’: Floor Osseweijer, Yvonne van Senten en Esther de Zeeuw van het Griftland College te Soest onderzochten het effect van het werkzame bestanddeel uit de anticonceptiepil op de groei en mogelijke geslachtsverandering van mannelijke fruitvliegjes.

Beste presentatie in de categorie ‘Physics’: Marcel Dijkstra van het Lauwers College in Buitenpost berekende de leeftijd van het heelal opnieuw, met de Wet van Hubble, aan de hand van een recente dataset van verre sterrenstelsels.

Informatie: Renske de Jonge, 06-17358618 of tel. 050-3637361

r.m.de.jonge rug.nl