Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Drie hoogleraren Bètafaculteit worden KNAW-lid

Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen
18 mei 2010

De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) heeft 27 nieuwe leden gekozen. Vier nieuwe leden zijn verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen waarvan drie aan de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Nieuwe leden worden gekozen op grond van hun wetenschappelijke prestaties en op voorspraak van de wetenschappelijke gemeenschap. KNAW-leden, ook wel Akademieleden genoemd - zijn vooraanstaande wetenschapsbeoefenaren, werkzaam op alle terreinen van het wetenschappelijk onderzoek.

De drie nieuwe KNAW-leden aan de Groningse Bètafaculteit zijn:
in de Afdeling Natuurkunde (wiskundige en natuurkundige wetenschappen, levenswetenschappen en technische wetenschappen)

• prof. dr. ir. Hein de Baar (1949), hoogleraar Oceanografie Rijksuniversiteit Groningen; senior onderzoeker Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee
  • prof. dr. Thomas Palstra (1958), hoogleraar Scheikunde, Rijksuniversiteit Groningen; directeur Zernike Institute for Advanced Materials

in de Afdeling Letterkunde (geesteswetenschappen, rechtswetenschappen, gedragswetenschappen en maatschappijwetenschappen)

• prof. dr. ir. Hans van der Plicht (1951), bijzonder hoogleraar Isotopen Chronologie, Rijksuniversiteit Groningen; bijzonder hoogleraar Isotopen Archeologie, Universiteit Leiden

De nieuwe leden worden op maandag 13 september geïnstalleerd.

Zie ook: website KNAW

De KNAW (Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen) bewaakt vanuit een onafhankelijke positie de kwaliteit en de belangen van de wetenschap en adviseert de regering. Bovendien is zij verantwoordelijk voor negentien instituten die met hun onderzoek en collecties tot de voorhoede van de Nederlandse wetenschap behoren en internationale faam genieten. De KNAW geldt daarmee als de autoriteit voor en van de Nederlandse wetenschap.

Laatst gewijzigd:07 augustus 2020 11:51