Over ons Faculty of Science and Engineering Faculty News

Studenten in Elsevier zeer tevreden over opleidingen RUG

20 oktober 2010

In het overzicht van beste universiteiten dat het weekblad Elsevier deze week publiceert, krijgt de Rijksuniversiteit Groningen uitstekende rapportcijfers van bachelor- en masterstudenten.

Bij acht opleidingen komt de RUG als beste uit de bus, bij zeven staat de RUG op de tweede plaats en bij acht op de derde plaats. Dat betekent dat de RUG bij 23 van de 30 beoordeelde opleidingen in de top staat.

De Radboud Universiteit Nijmegen krijgt met 14 opleidingen op de eerste plaats de hoogste waardering van studenten.

Top-opleidingen RUG

De acht RUG-opleidingen die volgens studenten de beste in het land zijn, zijn:

• Bedrijfskunde (in 2009 3de)
  • Fiscale economie (in 2009 4de)
  • Farmacie/Farmaceutische wetenschappen (in 2009 3de)
  • Sociale geografie en planologie (in 2009 4de)
  • Kunstmatige intelligentie (ook in 2009 1e)
  • Scheikunde (in 2009 geen studentenoordeel)
  • Wiskunde (in 2009 geen studentenoordeel)
  • Wijsbegeerte (in 2009 geen studentenoordeel)

De stijging ten opzichte van 2009 is opvallend, want toen was Kunstmatige intelligentie de enige opleiding waarbij de RUG nummer één was.

Hoogleraren

Elsevier vroeg ook aan hoogleraren en hoofddocenten welke universiteit zij de beste in het land vinden. Het grootste aantal (43 procent) koos daarbij voor Utrecht, terwijl een kwart Leiden de beste universiteit vindt.

Drie procent van de hoogleraren en hoofddocenten noemt de RUG als beste universiteit.  'Een percentage dat tegenvalt,' zegt collegevoorzitter Sibrand Poppema in een commentaar, 'maar eerlijk gezegd is het oordeel van de hoogleraren een stuk slechter onderbouwd dan dat van de studenten.

De hooglerarenscore van drie procent geeft volgens Poppema wel duidelijk aan dat er aan het imago van de RUG het een en ander schort. 'Daar gaan we aan werken. We hebben veel uitstekende wetenschappers in huis en we staan wereldwijd regelmatig bij de beste 100 universiteiten als het gaat om onderzoeksprestaties. Dat soort nieuws moeten we kennelijk beter verspreiden in het land'.

Laatst gewijzigd:31 januari 2017 23:13