Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Groningen in space. Kijk om 15.12 live naar de lancering.

14 mei 2009

Donderdag 14 mei 2009 om 15:12 worden de Herschel en Planck satellieten vanuit Kourou in Frans Gyana gelanceerd met een Ariana 5 raket. Aan boord van de Herschel satelliet is het HIFI instrument. Dit project wordt geleid door de Groningse vestiging van SRON op het Zernike terrein van de RUG.
HIFI is gemaakt in een consortium van 25 instituten uit 10 verschillende landen, met Nederlandse bijdragen van SRON en de TU-Delft.

De lancering is live te volgen

op: www.videocorner.tv

Spannende dag

Voor medewerkers van SRON/Groningen en andere astronomen en medewerkers van het Kapteyn-instituut van de Rijksuniversiteit Groningen is het vandaag een spannende dag. In Frans Guyana staat de lancering op stapel van de ruimtetelescoop Herschel, waar Groningse wetenschappers nauw bij betrokken zijn.

Herschel is een Europese ruimtetelescoop met een Nederlands hart: de door het Nederlands ruimteonderzoeksinstituut SRON ontwikkelde ruimtecamera HIFI in het brandpunt van Herschel is één van de drie instrumenten die de opgevangen signalen zullen gaan analyseren.

Naar de lancering van Herschel is al maanden toegeleefd. De betrokkenen gaan een paar spannende uren beleven: gaat de telescoop, waaraan jarenlang is gewerkt en waarin vele uren werk zijn gestoken, een succesvolle reis tegemoet? Wat brengt Herschel ons in de toekomst? Maar bovenal: slaagt de lancering? Groningse betrokkenen en hun familie komen  bij elkaar om die lancering (op afstand) mee te maken. Via een live-verbinding volgen de betrokkenen de ontwikkelingen in Frans Guyana op de voet.

Programma in Groningen

(onder voorbehoud van definitief doorgaan lancering)

• 14:00 Ontvangst met koffie en thee
  • 14:10 Twee presentaties over HIFI/Herschel
  • 15:00 Overschakelen naar liveverbinding
  • 15:12 Lancering via liveverbinding
  • 15:20 Borrel en hapjes
  • 15.45 Bevestiging succesvolle lancering.
  • 17:00 Einde
    Adres: Bernoulliborg: Nijenborgh 9, 9747 AG, Groningen