Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Studenten scoren goed bij Jong Talentprijzen

20 november 2009

Bij de jaarlijkse uitreiking van de Jong Talentprijzen op 25 november in Haarlem scoren studenten van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen goed. Naast vier aanmoedigingsprijzen van 500 euro voor de tweedejaarsstudenten Jan Posma (Informatica), Leny Sprik (Life science & Technology), Tim van der Beek (Natuurkunde en technische natuurkunde) en Christiaan Douma (Wiskunde en technische wiskunde), wint Sander Land de M&I/Partners Informatie Scriptieprijs voor Informatica en Informatiekunde van 5000 euro. Hij ontvangt deze prijs voor zijn scriptie over een systeem om foto’s van huidziektes te herkennen en te vinden in een uitgebreide database. Sander ontwierp dit systeem voor dermatologen van het UMCG. Hij won in 2005 de Jong Talent aanmoedigingsprijs.

Op 25 november worden bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen in Haarlem in totaal 40 aanmoedigingsprijzen uitgereikt aan jonge talenten in de technische en exacte vakken. Hun gemiddelde studieresultaat in het eerste jaar is een 8,9!
De prijzen zijn beschikbaar gesteld door een aantal Spinoza Premie Laureaten en het Platform Bèta Techniek, de Stichting Physica en het Thomas Stieltjes Institute for Mathematics. Zij willen hiermee de studie in exacte en technische vakken stimuleren. Daarnaast is dit jaar voor de derde keer de Kartini Prijs van € 1250,- toegekend aan de beste allochtone vrouwelijke studenten in exacte vakken. Deze prijs gaat naar Loubna Aammari van TU Delft.

Daarnaast sponsoren drie organisaties (M&I/Partners, Solvay Pharmaceuticals en Corus) drie afstudeerprijzen van 5000 euro. Naast naar Sander Land gaan deze prijzen naar Saskia Nijmeijer  (VU) en Ted Oijevaar (UT).

Belangrijke criteria voor de afstudeerprijzen zijn het innovatieve karakter, de theoretische onderbouwing en de betekenis voor de maatschappij. De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem verzorgt jaarlijks de onafhankelijke jurering en de prijsuitreiking. Volgend jaar zijn er opnieuw Jong Talentprijzen te winnen.

Laatst gewijzigd:10 februari 2017 15:12