Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Prijsuitreiking 28e Nationale Natuurkunde Olympiade

16 juni 2009

Vanochtend, donderdag 11 juni 2009, om 11.00 uur vond de prijsuitreiking plaats van de 28e Nationale Natuurkunde Olympiade. De prijzen werden uitgereikt door de rector van de Rijksuniversiteit Groningen, prof.dr. Frans Zwarts, in de Senaatskamer van de Groningse universiteit.

Twintig leerlingen van vwo 5 en 6 uit het hele land hebben zich aan de Rijksuniversiteit Groningen een week lang gebogen over moeilijke onderwerpen zoals klassieke mechanica, de relativiteitsleer, de optica, de thermodynamica en elektriciteitsleer. Terwijl de klasgenoten die eindexamen hebben gedaan waarschijnlijk aan het feesten zijn geweest, hebben de deelnemers zich beziggehouden met natuurkunde. Uiteraard was er ook tijd voor enige ontspanning: een uitstapje naar Schiermonnikoog en een bezoek aan Astron.

Mexico

Na een practicumtoets en een theorietoets van beide 4 uur is duidelijk geworden welke vijf leerlingen mee mogen naar de Internationale Natuurkunde Olympiade. Deze wordt dit jaar van 12 t/m 19 juli gehouden in Merida, Mexico.

De vijf winnaars zijn:

1    Pieter de Haan, Hilversum Internationale school, Hilversum
2    Mark Boer, Wageningen Marnix College, Ede
3    Fanny Ummelen, Melick Lyceum Schöndeln, Roermond
4    Maurits van Heijningen, Nieuw Vennep Herbert Vissers College, Nieuw Vennep
5    Robbie Hermsen Beek, St. Ludgercollege, Doetinchem

Noot voor de pers

-    Nadere informatie: ir. J.E. (Enno) van der Laan, tel. 050-363 4942, e-mail: j.e.van.der.laan rug.nl
-    Website Nationale Natuurkunde Olympiade

Laatst gewijzigd:31 januari 2017 23:13