Over ons Faculteit Wijsbegeerte Organisatie Nieuws & Agenda Agenda

Symposium Wijsbegeerte van een Wetenschapsgebied

Co-referenten: Jan-Willem Romeijn en Joost van Driessche
Moderator: Hans Harbers

In haar nieuwste boek Betere Mensen. Over gezondheid als keuze en koopwaar (2014) laat Trudy Dehue aan de hand van onderzoek naar ADHD bij volwassenen en de ontwikkeling van nieuwe hersentechnologie zien dat wetenschappelijk onderzoek de werkelijkheid eerder vormgeeft dan dat ze haar ontdekt. Daarover is veel meer openheid nodig, betoogt Dehue, om te vermijden dat wetenschap het leven voor anderen maakt, en niet met hen.

Trudy Dehue

Geïnspireerd door het liberalisme van John Stuart Mill pleit Betere Mensen voor het behoud van variatie in typen wetenschap, omwille van het behoud van variatie in typen mensen.

• Trudy Dehue is hoogleraar Theorie en Geschiedenis van de Psychologie, en auteur van het veelbesproken boek De Depressie-Epidemie.
  • Joost van Driessche is AIO aan de Faculteit Wijsbegeerte.
  • Hans Harbers is docent aan de Faculteit Wijsbegeerte RUG, en freelance moderator.
Waar en wanneer?

Woensdag 11 februari 2015, 15-17 uur