Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

IIM Finance Award voor Masterscriptie Elizabeth van der Wagen

29 november 2016

Veel bedrijven worstelen met de vraag of sociaal verantwoord beleggen ten koste gaat van, of juist goed is voor het financiële rendement. In haar Masterscriptie bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde komt Elizabeth van der Wagen tot de conclusie dat het één niet ten koste van het andere hoeft te gaan. Onder andere vanwege de praktische relevantie van deze inzichten voor beleggers, won ze met haar scriptie de IIM Finance Award van het Prof. Robert van de Meer Fonds ter waarde van 2500 euro.

Uitreiking op 23 november door professor Robert van de Meer, naamgever van het fonds

Elizabeth van der Wagen schreef haar scriptie “The causal relation between corporate social performance and corporate financial performance” als afronding van de Masteropleiding Finance in Groningen. In haar onderzoek komt ze tot de conclusie dat er tussen corporate social performance en corporate financial performance geen overtuigend verband is.

Genomineerden: naast Elizabeth van der Wagen, Koen Seebus en Remko Struik

Jury en genomineerden

De scriptieprijs is ingesteld door het Prof. Robert van de Meer Fonds en wordt tweejaarlijks uitgereikt aan de beste scriptie die werd geschreven voor de opleidingen Finance en International Financial Management. De jury bestond deze editie uit prof.dr. Michael Damm, prof.dr. Roelof Salomons en dr.Lammertjan Dam. De andere genomineerden waren Koen Seebus (scriptie: Stock market participation and the strength of weak ties) en Remko Struik (scriptie: Financial literacy and pension expectations: Adjustments to reforms in the Netherlands).

Elizabeth van der Wagen

Toepasbaar

Bij de beoordeling van scripties kijkt de jury naar relevantie voor praktijk: beleggers moeten aan de scriptie waardevolle inzichten kunnen ontlenen die rechtstreeks toepasbaar zijn. Hierbij tellen aspecten als actualiteit, ontwikkelingen in de praktijk van financiële markten, beleggingen, beleggers (institutioneel of individueel), of toezichthouders een rol. Verder zijn van belang: een uitnodigende en heldere probleemstelling, kwaliteit van dataverzameling en uitvoering van het onderzoek, heldere en duidelijke conclusies en originaliteit.

Voor nadere informatie

Dr. Auke Plantinga, coordinator van de MSc Finance.

Laatst gewijzigd:31 januari 2023 14:12