Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Jan Willem Bolderdijk genomineerd voor Het Klokhuis Wetenschapsprijs

16 oktober 2017

FEB-onderzoeker Jan Willem Bolderdijk is genomineerd voor de wetenschapsprijs van het kinderprogramma Klokhuis. Samen met negen andere onderzoekers van Nederlandse universiteiten strijdt hij op 8 november om de prijs. Het doel van de Klokhuisprijs is om een breed en jong publiek bekend te maken met wetenschappelijk onderzoek. Aan het winnende onderzoek wordt een wetenschapsaflevering van Het Klokhuis gewijd.

Jan Willem Bolderdijk - Hoe maak je het milieu cool?

Wat goede keuzes zijn voor het milieu weten we meestal wel. Vegetarisch eten is beter dan een maaltijd met vlees, naar school fietsen of lopen is beter dan autorijden. Maar waarom is niet iedereen vegetariër en zitten we toch in vervuilende auto’s? Psycholoog Jan Willem Bolderdijk onderzoekt hoe mensen milieukeuzes maken. Mensen zijn echte groepsdieren: ze doen het liefste wat de rest doet. Het voelt niet fijn als jij als enige heel milieubewust bent. Anderen zien je misschien zelfs als betweter. We moeten dus zorgen dat iedereen milieubewuste keuzes normaal vindt. Maar hoe doe je dat? Hoe maak je groen cool?

Lees ook de blogpost die de Scholierenacademie eerder schreef over Bolderdijk of bekijk onderstaande video over zijn Veni-onderzoek naar heilige boontjes.

URL FEB
AACSB EQUIS logos