Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Prestigieuze Internationale Energie Economie Conferentie naar Groningen in 2018

31 maart 2015

De Benelux Associatie voor Energie Economie (BAEE ), de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen (FEB ) en de Energy Academy Europe (EAE) hebben het genoegen mee te delen dat de 41ste editie van de Internationale Energie Economie Conferentie zal plaatsvinden in Groningen. De Raad van de Internationale Associatie voor Energie Economie (IAEE) heeft het gezamenlijk bod van deze organisaties om de conferentie in 2018 te organiseren geaccepteerd. Het evenement zal plaatsvinden van 10 tot 13 juni 2018.

Machiel Mulder, BAEE-president en hoogleraar energie economie aan de FEB, die zal fungeren als voorzitter van de conferentie, legt uit: “Ik ben bijzonder verheugd dat deze toonaangevende wereldwijde conferentie op het gebied van energie economie in 2018 naar de Benelux komt. Als president van de Benelux-afdeling binnen de IAEE, werd ik vorig jaar door de IAEE gevraagd of we interesse zouden hebben om ons kandidaat te stellen voor de organisatie van de conferentie. De Faculteit Economie en Bedrijfskunde en de Energy Academy Europe hadden interesse in deelname en daarom hebben we een gezamenlijke kandidatuur ingediend met Groningen als gaststad. We zijn bijzonder verheugd dat de Raad van de IAEE onze kandidatuur heeft uitverkozen tijdens hun vergadering in Medellín (Colombia) vorige week. Ron Ripple, vice-president voor Conferenties van de IAEE, vertelde ons dat de Raad ons heeft verkozen uit een bijzonder sterk veld van kandidaten.”

Actuele kwesties

“De internationale conferentie van de IAEE trekt zo’n 500 deelnemers aan uit academia, overheid en de energiesector van over de hele wereld”, zegt Harry Garretsen, Decaan van de FEB. “Tientallen voorname keynote sprekers en deskundigen zullen hun visie delen op actuele kwesties rond energie economie, energiebeleid en energiemarkten . Wij zijn erg trots dat de BAEE, FEB en EAE dit prestigieuze evenement in Groningen zullen organiseren.”

Groningen is dynamische energy hub

Bert Wiersema, Managing Director van de EAE: “Gastheer zijn van de 2018 IAEE conferentie in Groningen is een fantastische gelegenheid om de hoge kwaliteit van het multidisciplinair onderzoek, het onderwijs en de innovatieprogramma’s die we hier in Groningen hebben onder de aandacht te brengen. Het past naadloos binnen de reputatie van de regio als dynamische ‘energy hub’ in Nederland en op wereldniveau, en ik ben ervan overtuigd dat onze partners in de sector en de overheid net zo blij zijn met dit resultaat.”

“2018 lijkt misschien ver weg”, voegt Machiel Mulder toe, “maar er moet in de tussentijd veel gebeuren om te zorgen dat het een memorabele conferentie wordt, van het conferentieprogramma zelf tot aan de excursies en nevenevenementen, die mogelijk een Belgisch of Luxemburgs tintje krijgen. De BAEE, FEB en EAE kijken ernaar uit om hier gezamenlijk aan te werken, in nauwe samenwerking met de IAEE en het Groningen Congres Bureau.”

De Internationale Associatie voor Energie Economie
De Internationale Associatie voor Energie Economie is in 1977 opgericht. Het is een professionele wereldwijde non-profit organisatie gevestigd in de Verenigde Staten, met leden in meer dan honderd landen, die ernaar streeft een internationaal platform te zijn voor de uitwisseling van ideeën, ervaringen en vraagstukken op het gebied van energie economie.

Voor meer informatie:

Annemarie Hofman, Energy Academy Europe