Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

"Voorkom foute medicijndosering: verander meeteenheid van lepel in milliliter"

13 januari 2016
Spoon dosing

Neem tweemaal daags een theelepel óf 5 ml hoestsiroop . Hoewel bekend is dat het gebruik van lepels tot foute doseringen kan leiden, blijft de farmaceutische industrie wereldwijd deze ambigue meeteenheid vermelden op medicijnverpakkingen. Koert van Ittersum, hoogleraar Marketing en Consumentenwelzijn aan de Rijksuniversiteit Groningen, ontdekte dat het schrappen van de optie om medicatie af te meten met lepels, het risico op doseringsfouten kan verminderen met meer dan 50%.

Van Ittersum, publiceert zijn resultaten samen met Brian Wansink, hoogleraar Marketing aan de Cornell University (VS) in BMC Research Notes . Het artikel is getiteld: "Stop spoon dosing: milliliter instructions reduce inclination to spoon dosing".

Over- en onderdosering

In een eerdere studie (gepubliceerd in het high-impact tijdschrift Annals of Internal Medicine) ontdekten Van Ittersum en Wansink al dat het doseren met lepels een hoog risico op fouten oplevert: mensen die theelepels gebruiken, zijn geneigd om 8,4% minder medicijn af te meten dan aanbevolen. Mensen die eetlepels gebruiken, blijken zelfs 11,6% te veel af te meten. Toch blijft de farmaceutische industrie deze aanwijzingen vermelden in de bijsluiters van vloeibare geneesmiddelen.

Moeilijk in te schatten

In hun nieuwe studie, ontdekten de onderzoekers dat schattingsfouten kunnen worden beperkt door in de bijsluiter de doseringsaanwijzingen te veranderen van lepels in milliliters. "Het is een feit dat het moeilijk is om milliliters visueel te schatten", zegt Van Ittersum. "Dat is de reden waarom mensen er dan voor kiezen om de dosis af te meten met een meer nauwkeurige maat. Dat maakt de kans op doseringsfouten kleiner. "

50% afname

Van de 177 jongeren die deelnamen aan dit Amerikaanse onderzoek, gaf ongeveer een derde aan dat zij geneesmiddelen meestal via lepels afmeten. In dit onderzoek kregen deelnemers lepels ter beschikking en ook maatbekertjes met zowel lepel-eenheden als milliliters erop. De proefpersonen die doseringsinstructies kregen in milliliters, waren veel minder geneigd om een theelepel te kiezen dan degenen die instructies kregen in lepel-eenheden (31,3% versus 15,4%). Dit kleine verschil kan al leiden tot 50% minder mensen die de onnauwkeurige lepels gebruiken om hun geneesmiddelendosis te schatten.

Noot voor de pers

Voor meer informatie: professor Koert van Ittersum