Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsStudievoorlichtingMeer keuzeactiviteitenScholierenacademieStudieondersteuningProfielwerkstukGammasteunpuntOnderwerpenM&O

IT-management

De mogelijkheden voor de consument zijn met de komst van internet enorm toegenomen. Voor online winkels en bedrijven is de concurrentie groter dan ooit. Ze moeten snel in kunnen springen op de wensen van de consument en ze moeten flexibeler zijn dan ooit tevoren. Dit brengt veranderingen mee in het management van bedrijven. De IT-sector (informatie en technologie) groeit razendsnel en IT-management krijgt een steeds belangrijkere rol.

IT-management komt bijvoorbeeld om de hoek kijken bij internetbankieren. Vroeger kon je alleen in een fysieke winkel betalen, maar nu is het mogelijk om via internet en zelfs via apps op je telefoon te betalen voor je producten. Bedrijven worden bijna gedwongen om mee te gaan in deze ontwikkelingen. Doen ze dit niet, dan verliezen ze kostbare consumenten. De ontwikkelingen moeten snel en efficiënt geïmplementeerd worden, maar het is ook van groot belang dat dit goed gebeurt. Achter de schermen moet de technologie goed werken om een stabiele en vertrouwde omgeving voor de consument te creëren. Zo wordt internetbankieren in webshops geïmplementeerd om goede service aan klanten aan te bieden. En service wordt steeds belangrijker in het bedrijfsleven. Het is een manier om je te onderscheiden van je concurrenten. Een paar andere voorbeelden van servicegerichte diensten zijn: ‘Vandaag besteld, morgen in huis’, restaurants met thuisbezorgopties of denk aan Adidas, die de mogelijkheid biedt om eigen schoenen te ontwerpen.

We hebben nu vooral gekeken naar technologiemanagement, maar IT-management houdt zich ook bezig met informatie. Op het internet is enorm veel informatie te verkrijgen. Via cookies kunnen websites en bedrijven veel te weten komen over jouw surfgedrag. Het is niet voor niets dat er vaak reclames verschijnen op je Facebook die overeenkomen met die leuke schoenen die je net hebt bekeken. De informatie die Facebook verkrijgt over jouw consumentengedrag verkopen ze voor grote bedragen door aan andere bedrijven. Deze bedrijven kunnen deze data vervolgens verwerken in hun bedrijfsplan om zo precies in te kunnen spelen op de wensen van de consument. Maar informatiemanagement is ook erg ingewikkeld. Hoe zetten bedrijven alle kwantitatieve data bijvoorbeeld om in kwalitatieve data? En waar bewaar je al deze data? Wat is relevant en wat is totaal onbelangrijk? En is Facebook wel echt gratis? Je betaalt misschien geen geld, maar je geeft wel informatie vrij die zeer waardevol is. Zo zie je maar weer dat internet niet alleen een goed platform is voor het verkopen van je producten, het is ook een platform waar informatie wordt gewonnen door bedrijven.

Bedrijven kunnen deze informatie goed gebruiken om in te spelen op nieuwe trends. Een goed voorbeeld is de modeketen Zara. Zara heeft een bedrijfsplan waarin informatie centraal staat. Waar andere kledingwinkels twee keer per jaar een nieuwe collectie uit brengen, is Zara ertoe in staat om elke week nieuwe items in de winkel te hangen. Dit hebben ze voor elkaar gekregen door te investeren in nieuwe technologieën die het vergemakkelijken om data over het consumentengedrag te registreren. Zara verwerkt deze informatie vervolgens in de dagelijkse gang van zaken van het bedrijf. Zo hebben ze een systeem opgezet waarin meteen duidelijk wordt welke kledingstukken goed verkopen, deze data ligt bij wijze van spreken dezelfde avond nog op het bureau van de inkoopmanager. De inkoopmanager kan vervolgens op basis van de data beslissen welke kledingstukken nog bijbesteld moeten worden. Op deze wijze kunnen ze direct inspelen op de wensen van de consument.

Wat te doen met je PWS?

Ga op zoek naar een bedrijf dat de internettrends en nieuwste ontwikkelingen op de voet volgt, vergelijk dit met een bedrijf dat niet mee doet aan de internetgekte. Waarom is het ene bedrijf wel meegegaan met de nieuwe ontwikkelingen en het andere niet? Waar kan dit mee te maken hebben? De doelgroep, het product of misschien de bedrijfscultuur? En zouden jullie het bedrijf dat niet meegaat met de ontwikkelingen aanraden om dit alsnog te doen? Je kunt dit advies vormen door zelf onderzoek te doen. Ga de straat op en vraag aan de consumenten of ze het bedrijf dat niet meegaat met de trends bijvoorbeeld als ouderwets ervaren. Of is de traditionele gang van zaken juist één van hun sterke punten? Als je ze aanraadt om wel mee te gaan met de trends, hoe kunnen ze dit dan het beste aan pakken?

Vind je dit een leuk onderwerp?

Dan is een studie economie of bedrijfskunde misschien iets voor je! Heb je nog vragen of kom je er niet helemaal uit? Stuur dan een mail naar gammasteunpunt@rug.nl

Laatst gewijzigd:10 oktober 2017 16:28