Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsStudievoorlichtingMeer keuzeactiviteitenScholierenacademieStudieondersteuningProfielwerkstukGammasteunpuntOnderwerpenEconomie

Sharification

Het delen van producten en services

Jongeren zijn trendsetters, voorspellen wat ‘groot’ gaat worden en worden door trendwatchers goed in de gaten gehouden. Eén van de nieuwste trends is ‘samen doen’. Er wordt geleend en verhuurd via sites als peerby.nl. Men kiest voor lenen en delen in plaats van eigendom.

Deze trend is Sharification; ruilen, delen en lenen van spullen. Er zijn een hoop producten die je graag zou willen hebben, maar daar heb je niet genoeg geld voor of niet genoeg geld voor over. Dit is al langere tijd het geval met muziek; je download en deelt muziek of het wordt online geluisterd via YouTube of Spotify. Wanneer heb jij voor het laatst een cd gekocht?

Sharification is een trend op mesoniveau; ‘ Er is een behoefte ontstaan om je spullen op een andere, goedkopere manier te krijgen in plaats van alles nieuw kopen. Om deze behoefte te vervullen zijn er verschillende trends op microniveau te vinden die ervoor zorgen dat producten makkelijk gedeeld en geruild kunnen worden’ .

Een van de redenen dat deze trend onder jongeren is ontstaan is de economische crisis. We hebben minder geld te spenderen en gaan op zoek naar andere manieren om het toch te krijgen. Een andere reden kan zijn dat we steeds bewuster om gaan met het milieu en producten willen recyclen; duurzaamheid. Misschien maak je er nog iemand anders blij mee.

Naast het ruilen en lenen van producten, worden er ook services aangeboden. Thuisafgehaald.nl is zo’n voorbeeld. Voor een paar euro koop je een maaltijd bij een van je buren die iets extra’s hebben gemaakt. Op deze manier leer je je buren beter kennen en koken voor meer mensen is goedkoper.

Sharificiation staat nog in de kinderschoenen. Het is nog geen algemeen bekend begrip. Veel mensen maken op dit moment alleen gebruik van Marktplaats. Daar koop je echt producten terwijl je bij sharification je product uitleent en huurt.

Vragen die gesteld kunnen worden zijn: Welk effect heeft de groeiende trend Sharification op de welvaart? Wat zijn de eisen waaraan moet worden voldaan zodat Sharification een succes wordt? Wanneer is het hosten van een site als Peerby lucratief? Of is het liefdewerk-oud-papier? Hoe zou deze trend een kans kunnen zijn voor ondernemers? Hoe verhoudt Sharification zich tot diensten zoals een bibliotheek en een spelotheek?

Een ander aspect waar je naar kunt kijken zijn de deelnemers. Wat voor mensen zijn actieve sharers? Zijn het alleen de jongeren of is het ook een trend onder ouderen? Onderzoek of je een algemeen profiel kunt maken van de gebruikers. En hoe zit het met de kosten-baten? Vindt men het de moeite waard om naar de website te gaan, een account aan te maken, zelf producten te plaatsen en ook te reageren op mensen? Je moet bijvoorbeeld wel net thuis zijn als iemand iets wilt ophalen of naar de andere kant van de stad fietsen om een product op te halen. Allemaal transactiekosten. Is dit de moeite waard? Zijn het alleen mensen die dit doen die last hebben van de economische crisis? En wat als er geen economische crisis meer is, blijft dit dan ook bestaan? Of doet men dit echt omdat het ook duurzaam is voor het milieu?

Vind je dit een leuk onderwerp?

Denk dan eens aan de volgende studies! Vind je vooral het marketingdeel van dit onderwerp interessant, dan is een studie economie of bedrijfskunde misschien iets voor je. Vind je juist het effect van reclame interessant, dan is psychologie misschien leuk. En als je vooral het toetsen van de wetten leuk vond, kijk dan eens bij de studie Rechten en bij de webklas Rechtsgeleerdheid.

Wil je meer weten over dit onderwerp of heb je vragen? Stuur dan een mail naar gammasteunpunt@rug.nl!

Laatst gewijzigd:15 augustus 2017 13:08