Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsStudievoorlichtingMeer keuzeactiviteitenScholierenacademie
Header image Blog: Dit is wetenschap

Win-winkansen: Marketing en consumentenwelzijn

Datum:07 november 2017
Het 'traffic light'
Het 'traffic light'

We nemen per dag zo’n 250 beslissingen over hoeveel en wat we eten. Steeds meer onderzoek laat zien dat deze beslissingen onderling ook nog eens afhankelijk van elkaar zijn. Als we bijvoorbeeld een appel eten of net gesport hebben, vinden we dat we daarna weer extra mogen eten (herkenbaar?). Koert van Ittersum houdt zich bezig met de vraag op welke manier consumentenpsychologie mensen kan helpen bij het maken van betere keuzes. Daarbij houdt hij als marketeer het winstoogmerk van bedrijven hoog in het vaandel. Zijn ideaal is een win-winsituatie voor marketing en consumentenwelzijn.

Bij de stelling dat marketeers het consumentenwelzijn op een winstgevende manier kunnen verbeteren, richt Koert zich op persoonlijke gezondheid en meer specifiek op obesitas. Om mensen te helpen kiezen voor een gezonder alternatief, wordt op allerlei manieren geëxperimenteerd. Een voorbeeld hiervan zijn de vinkjes ‘bewuste keuze’ die je wel eens op producten in de supermarkt ziet.

Een alternatief dat Koert aandraagt, is het zogeheten trafficlight: “Dit houdt in dat de voedingsetiketten (die we allemaal kennen van de achterkant van producten in de supermarkt) per voedingsstof een kleur krijgen op basis van hoe goed of slecht de hoeveelheid hiervan relatief is. Zit er bijvoorbeeld in verhouding veel suiker in een product, dan kleurt dit hokje rood. Zit er relatief weinig vet in een product, dan kleurt dit groen. In Engeland is dit al vrij ver doorgevoerd, maar in Nederland kunnen we hier nog een grote stap in zetten.”

De verantwoordelijkheid van de mensen zal nooit helemaal worden weggevaagd, maar bedrijven zouden dus zeker kunnen bijdragen aan het maken van gezondere keuzes. Dan rijst de vraag: zitten bedrijven hier wel op te wachten? Zijn ze niet alleen gebrand op winst? Koert vervolgt: “Bedrijven zullen wel moeten. Met toename van obesitas zijn de zorgkosten over de jaren heen toegenomen. Wanneer er niks verandert, zullen deze alleen maar oplopen. Daarnaast ontstaat er economische overproductie als gevolg. De kop in het zand steken kan er uiteindelijk voor zorgen dat mensen denken: ik koop hier niet meer.”

Als voorbeeld noemt Koert het merk Coca Cola: “Als het bedrijf achter deze zoete frisdrank  alleen de normale variant was blijven aanbieden, hadden ze misschien wel klanten verloren. Zij spelen hierop in door varianten als Coca Cola Zero en Coca Cola Light aan te bieden.” De consument is tevreden met gezondere producten, en het merk kan meer verkopen. Een echte win-win-situatie dus!

Reacties

Reacties laden...