Onderwijs Promotietrajecten Programma Promotieonderwijs

RUG start met promotiestudenten, 9 mei 2016

Nog deze maand begint de Rijksuniversiteit Groningen met het werven van een eerste lichting promotiestudenten. Het ministerie van onderwijs heeft de universiteit groen licht gegeven om de komende jaren 850 talentvolle studenten in staat te stellen met een beurs te promoveren op een onderwerp dat zij zelf hebben gekozen.

De RUG is blij dat de minister van onderwijs het plan van de universiteit voor deze manier van promoveren van harte ondersteunt. Groningen is de eerste universiteit in ons land die hiermee op deze grote schaal aan de slag gaat. Het plan wordt binnen de RUG breed gedragen: alle faculteiten staan in de startblokken.

Meer promoties

De universiteit wil met dit nieuwe plan bereiken dat er meer studenten kunnen promoveren. Ons land is binnen de EU een middenmoter wat promoties betreft. Dat is niet goed voor de Nederlandse kenniseconomie. Het nieuwe bursalenplan betekent tegelijk ook een extra impuls voor gedurfd onderzoek aan de RUG. De promotiestudenten volgen daarnaast cursussen die hen een betere aansluiting op de arbeidsmarkt bieden en daarmee dus een grotere kans op een aantrekkelijke vervolg carrière.

Riante beurs

Veel van de huidige promovendi zijn vier jaar lang in dienst van de universiteit. Bursalen zijn dat niet. Maar ze krijgen wel een riante beurs van 1.700 euro per maand.

Er zijn meer verschillen: de huidige promovendi solliciteren voornamelijk op een bestaand onderzoeksproject, terwijl promotiestudenten hun eigen wetenschappelijke nieuwsgierigheid volgen en zelf – onder begeleiding - een projectplan schrijven.

Wettelijke status

‘Als dit experiment slaagt – en daar ben ik van overtuigd – betekent het dat bursalen eindelijk een wettelijke status krijgen. Dat geldt voor zowel de door ons betaalde promovendi als ook de groeiende groep promovendi met buitenlandse beurs. Daarom doen we er ook met volle overtuiging aan mee’, zegt Sibrand Poppema, voorzitter van het college van bestuur van de RUG.

Researchmaster

De universiteit gaat eerst in eigen gelederen op zoek naar geschikte kandidaten. Dat zijn vrijwel allemaal studenten met een researchmaster. ‘Ons motto is dat er echt niets boven Groningen gaat als je een researchmaster wilt doen, want dan weet je dat je ook een heel grote kans hebt om door te stromen naar een promotieplaats’, vinden Lou de Leij en Marjan Koopmans, die het plan hebben ontwikkeld.

Internationale promovendi

Natuurlijk zijn ook andere nationale en internationale studenten welkom. GRIN, de organisatie die de belangen behartigt van de Groningse promovendi, is duidelijk over de plannen. ‘Het geeft buitenlandse studenten straks een mooie kans om in Groningen te promoveren. Dat is goed voor deze studenten en ook voor de internationale naam van de RUG’.

Laatst gewijzigd:18 mei 2016 23:08