Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenLerarenopleidingProfessionaliseringStudiedagen

Docentendag Bètabreed

Vakoverstijgend thema: Nanotechnologie - 21 december 2016
.
.

Thema van dit jaar is Nanotechnologie, veel in het nieuws door de Nobelprijs van Ben Feringa. Er zijn twee lezingen en zes workshops waarbij alle bèta-disciplines aan bod komen. In de lezingen wordt ingegaan op de toepassingen van nanotechnologie voor het onderzoek naar de Chemie van (Bio)organische Materialen en Devices en het gebruik van microtechnologie om op chip-niveau lichaamsprocessen te bestuderen (Lab-on-a-Chip). Daarnaast zijn er workshops over nieuwe lesmaterialen en -ideeën rondom nanotechnologie, o.m. over moleculaire motors n.a.v. deze Nobelprijs. Tijdens lunch en borrel is er tijd om met collega’s van andere scholen bij te praten.

De dag zal ook in het teken staan van het afscheid van Jan Apotheker, sinds 1999 als vakdidacticus scheikunde verbonden aan de faculteit en aan de Lerarenopleiding. Vanaf 15.15 uur zijn een tweetal afscheidslezingen gepland met een internationale blik op bèta-onderwijs, aansluitend borrel. Hiervoor bent u als docent van harte uitgenodigd.

Doelgroep - VO-docenten en TOA's (na, sk, bio, O&O en NLT)

Locatie - Het Kasteel, Melkweg 1 (hoek Kraneweg),  9718 EP Groningen

PROGRAMMA
09:30-10:00 inloop, registratie, koffie/thee

10:00-10:45 eerste plenaire lezing - Ryan Chiechi (associate professor in organic materials chemistry):'En gineering the Nano World' (EN)

This talk will highlight our efforts to engineer structure and function at the nanoscale through organic chemistry and nanofabrication. I will discuss the use of self-assembly to form nano-scale electronic devices and top-down fabrication to form ultra-long nanowires. I will also give my thoughts on chemistry, nanoscience and how to get high school students interested in pursuing a career in chemistry.

10:45-11:00 koffie
11:00-12:00 workshopronde 1
  • Arduino (Sieberen Idzenga, NLT-groep Studiestijgers) (NL)

De Arduino begint zijn weg te vinden in het onderwijs door het enthousiasme van de leerlingen en natuurlijk ook door de inzet van toa's en docenten. Om in de praktijk uit de voeten te kunnen met de mogelijkheden van de Arduino, is een duidelijke organisatie nodig. In deze workshop wordt daarvoor een opzet voorgesteld, waarbij de begeleiding van de groepjes leerlingen loopt via het lesmateriaal. Dat materiaal bestaat per onderwerp uit een bakje met componenten en een klapper met teksten. In de workshop wordt deze opzet toegepast aan de hand van verschillende Arduino-projecten, van eenvoudig naar ingewikkelder.

  • Yes or No: Make a Responsible Decision for Nano - Nanotechnology and health sciences (Sevil Akaygun, project IRRESISTIBLE) (NL)

As nanotechnology advances, various products containing nanoparticles have been used in many areas including health. Nanosilver is one type of particle, which is frequently used in textiles, tools and instruments, due to its antibacterial effect. In the workshop, staring with a scenario-based brochure focusing on hospital-acquired infections, discussions will be carried out on risks and benefits of using nanoparticles in health sciences. Recently, a new construct, Responsible Research and Innovation (RRI) has become essential for bridging science and society. During the discussions, participants will be encouraged to make their decisions for using nanosilver products or not, by considering all six aspects of RRI; public engagement, science education, gender equality, ethics, opens access and governance.

  • PWS-begeleiding: do’s and don’ts (Helena Vis, Science LinX) (NL)
Hoe stimuleer je scholieren om het maximale uit hun PWS te halen? Dat onderzoeken we in deze hands-on workshop. Omdat een goed profielwerkstuk start met een goede onderzoeksvraag, zal de focus van deze workshop liggen op het stellen van onderzoeksvragen. Wat is nu eigenlijk een goed onderwerp voor een onderzoek? Hoe formuleer je een goede hoofdvraag? En welke deelvragen zijn relevant? De inzichten die je opdoet tijdens de workshop zijn direct toepasbaar bij de profielwerkstukbegeleiding. Afsluitend geven we enkele profielwerkstuk do’s en don’ts .
12:00-12:15 koffie
12:15-13:00 tweede plenaire lezing - Sabeth Verpoorte (professor Analytical Chemistry and Pharmaceutical Aanalysis): ' Lab-on-a-Chip # Changing how we do life-science research' (EN)
13:00-14:00 lunch en informatiemarkt
14:00-15:00 workshopronde 2

Lab on a chip, laboratorium op microformaat, is een NLT module voor vwo die op steeds meer scholen gegeven wordt. De versie voor havo is ook gereed voor certificering. Tijdens de workshop ontdek je wat zo’n Lab on a chip is en hoe nanotechnologie daarin een rol speelt. We gaan tijdens de workshop een eenvoudige Lab on a Chip zelf maken, dat is ook op school goed uit te voeren, zelfs in de onderbouw. Met de practicumset kunnen met echte microchips allerlei experimenten gedaan worden, waarvan enkele worden gedemonstreerd. Ontdek via http://www.labochip.nl méér over dit onderwijsproject.

  • Engaging students with Responsible Research and Innovation using Nanotechnology (Ron Blonder en Lorenz Kampschulte, project IRRESISTIBLE) (EN)

Understanding cutting edge research requires not only scientific knowledge, but also to gain insight into the emergence of knowledge and the socio-cultural embedding of research. The concept of Responsible Research and Innovation (RRI) describes a framework of scientific and technological development that incorporates many different stakeholders to allow a widely supported strong research in cutting edge science. The main idea of the EU project IRRESISTIBLE is to raise pupils awareness to Responsible Research and Innovation. In this workshop we will introduce you to the concept of RRI and give some examples of how to integrate that into school teaching on the example of nanotechnology: We will jointly try to find out if we should use the innovative nanosocks that prevent bad smell.

  • Over moleculaire wagentjes, windmolens en Don Quichot. Macro-meso-microdenken in de klas en de lerarenopleiding (Ria Dolfing, RUG; Marijn Meier, directeur stichting C3)

Het redeneren tussen het zichtbare macroniveau naar meso- en microniveaus waar structuren en eigenschappen door middel van modellen worden beschreven is lastig voor leerlingen. Om de eigenschappen van materialen, voedingsmiddelen of macromoleculen te veranderen en verbeteren, moeten vaak interne (sub)structuren met kleinere schaal op onderliggende niveaus worden aangepast. Of het nu gaat om eigenschappen van het 'wagentje' van Feringa, de sterkte van vezels, of het smeltpunt van chocolade: structuur-eigenschap relaties spelen een belangrijke rol in het begrijpen en voorspellen van de eigenschappen. Aan de hand van het 'moleculaire wagentje' van Feringa, worden in deze werkgroep didactische aspecten besproken rondom het implementeren van het macro-meso-microdenken in de klas en de lerarenopleiding. De werkgroep biedt handvatten om het redeneren van leerlingen tussen macro-, meso- en micro-niveau met structuur-eigenschap relaties te ondersteunen.

15:00-15:15 koffiepauze
* 15:15-15:45 Ilka Parchman: How to engage young adults in science (EN)
* 15:45-16:15 Afscheidslezing Jan Apotheker: ' Irresistible Chemistry Education' (EN)
* 16:15-16:30 Afscheidswoorden door Klaas van Veen en Bart van de Laar
16:30-17:30 borrel

Kosten - € 75 p.p. (incl. catering). Per school max. € 200 / studenten en senioren € 25 / deelnemers Netwerk Noord gratis

Aanmelden - de inschrijving is gesloten .

Contact - Eva Teuling, projectleider Science LinX (e.teuling@rug.nl)

Organisatie - Lerarenopleiding RUG i.s.m. VO-HO Netwerk Noord en Science LinX

Laatst gewijzigd:15 december 2016 14:20