Skip to ContentSkip to Navigation
OnderwijsOpleidingenLerarenopleidingProfessionaliseringDocentendagen

Docentendag Bètabreed

Programma in voorbereiding - nieuwe datum: 13 april 2018
.
.

Thema in 2016 was Nanotechnologie, in het nieuws door de Nobelprijs van Ben Feringa (moleculaire motors). Verder: toepassingen van nanotechnologie in de Chemie van (Bio)organische Materialen en Devices en het gebruik van microtechnologie op chip-niveau in lichaamsprocessen (Lab-on-a-Chip).  

Doelgroep - VO-docenten en TOA's (na, sk, bio, O&O en NLT)

PROGRAMMA 2016

plenaire lezing - Ryan Chiechi (associate professor in organic materials chemistry):'En gineering the Nano World' (EN)

This talk will highlight our efforts to engineer structure and function at the nanoscale through organic chemistry and nanofabrication.

workshopronde 1
  • Arduino (Sieberen Idzenga, NLT-groep Studiestijgers) (NL)

De Arduino begint zijn weg te vinden in het onderwijs door het enthousiasme van de leerlingen en natuurlijk ook door de inzet van toa's en docenten.

  • Yes or No: Make a Responsible Decision for Nano - Nanotechnology and health sciences (Sevil Akaygun, project IRRESISTIBLE) (NL)

As nanotechnology advances, various products containing nanoparticles have been used in many areas including health.

  • PWS-begeleiding: do’s and don’ts (Helena Vis, Science LinX) (NL)
Hoe stimuleer je scholieren om het maximale uit hun PWS te halen?
plenaire lezing - Sabeth Verpoorte (professor Analytical Chemistry and Pharmaceutical Analysis): ' Lab-on-a-Chip # Changing how we do life-science research' (EN)
workshopronde 2

Lab on a chip, laboratorium op microformaat, is een NLT module voor vwo die op steeds meer scholen gegeven wordt. De versie voor havo is ook gereed voor certificering. Ontdek via http://www.labochip.nl méér over dit onderwijsproject.

  • Engaging students with Responsible Research and Innovation using Nanotechnology (Ron Blonder en Lorenz Kampschulte, project IRRESISTIBLE) (EN)

Understanding cutting edge research requires not only scientific knowledge, but also to gain insight into the emergence of knowledge and the socio-cultural embedding of research.

  • Over moleculaire wagentjes, windmolens en Don Quichot. Macro-meso-microdenken in de klas en de lerarenopleiding (Ria Dolfing, RUG; Marijn Meier, directeur stichting C3)

Of het nu gaat om het 'wagentje' van Feringa, de sterkte van vezels, of het smeltpunt van chocolade: structuur-eigenschap relaties spelen een belangrijke rol in het begrijpen en voorspellen van die eigenschappen.

* Ilka Parchman: How to engage young adults in science (EN)

Contact - Eva Teuling, projectleider Science LinX (e.teuling@rug.nl)

Organisatie - Lerarenopleiding RUG i.s.m. VO-HO Netwerk Noord en Science LinX

Laatst gewijzigd:20 oktober 2017 14:52