Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Lerarenopleiding

Neerlandici uiten zorg over hun vak

Naar bewuste geletterdheid: meer inhoud - meer plezier - beter resultaat
19 januari 2016

Het schoolvak Nederlands is de afgelopen 25 jaar nauwelijks veranderd, terwijl de wereld eromheen natuurlijk wél veranderde. Daarom is het curriculum toe aan een grondige herziening, aldus docenten, wetenschappers en experts in het vakgebied.

In twee Meesterschapsteams Nederlands (letterkunde/taalkunde) geven zij een nieuwe impuls aan het vak met als hoofddoel 'Bewuste Geletterdheid'. Wanneer leerlingen naast kennis en inzicht ook leren kijken naar hun eigen (vaardigheden)niveau, wordt het plezier in taal aanzienlijk vergroot. De Meesterschapsteams die de samenwerking tussen schoolvak en wetenschap gaan bevorderen, opereren vanuit de faculteiten Letteren en Geesteswetenschappen aan acht universiteiten. In een manifest lanceren zij een aantal stellingen voor verbetering.

Het Manifest Nederlands op School is vrijdag 22 januari toegelicht tijdens de 15e editie van de Dag van Taal, Kunsten & Cultuur in Groningen.

Laatst gewijzigd:28 juli 2022 16:05

Meer nieuws

  • 16 april 2024

    RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information

    De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...

  • 02 april 2024

    Vliegen op houtstof

    In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...

  • 18 maart 2024

    VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups

    Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...