Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Rijksuniversiteit Groningen stijgt ook op THE-wereldranglijst

06 oktober 2011

De Rijksuniversiteit Groningen staat dit jaar op plaats 134 van de Times Higher Education World University Ranking. Dat is 36 plaatsen hoger dan vorig jaar toen de THE haar methodiek volledig had veranderd.

Dit jaar heeft de Times Higher Education haar methode verder bijgesteld. THE claimt dat deze nieuwe, verbeterde wijze van beoordelen haar ranking tot de enige maakt die universiteiten op alle kerntaken rangschikt. Daartoe behoren onderzoek, onderwijs, kennisoverdracht en aandacht voor internationalisering. Daarnaast speelt de reputatie die een universiteit in de academische wereld geniet in de THE-ranking een grote rol.

Collegevoorzitter Sibrand Poppema: ‘In de Shanghai-ranking, die volledige gebaseerd is op wetenschappelijke prestaties, is de Rijksuniversiteit Groningen nu gestegen tot plaats 103, vlakbij de top-100. De THE hecht echter veel gewicht aan reputatie onder wetenschappers van universiteiten overal in de wereld. Dat is iets dat op factoren berust, zoals naamsbekendheid van de stad, die je als universiteit niet helemaal in hand hebt. Kennelijk eindigt Groningen dan op plaats 134.’

Poppema wijst op de uitstekende naam die de Rijksuniversiteit Groningen inmiddels bij studenten geniet, zoals blijkt uit een onderzoek van Elseviers Weekblad afgelopen week. Samen met de Radboud Universiteit werd de Rijksuniversiteit Groningen daarin door studenten beoordeeld als de beste in het land. Hij noemt het verder verheugend dat de RUG dit jaar opnieuw in alle rankings is gestegen.

Nederland staat dit jaar met twaalf universiteiten in de top-200 van de THE en is daarmee terug in de situatie voordat de THE haar methodologie ingrijpend wijzigde. Verbetering van de beoordelingsmethode zorgt ervoor, aldus de THE, dat de kwaliteit van de Nederlandse universiteiten nu beter uit de verf komt. Volgens hoofdredacteur Phil Baty werpen vooral de wil van de Nederlandse universiteiten om selectief te investeren en de acties om het onderwijssysteem te internationaliseren rendement af. Baty omschrijft Nederland als een ‘major global higher education powerhouse’.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:56