Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Chemicus Kees Hummelen in top-10 Materials Science

28 februari 2011

De Groningse zonnecel-onderzoeker prof.dr. Kees Hummelen behoort tot de allebesten in zijn vakgebied. Hummelen staat op de 7de plaats van de internationale ranglijst die de Times Higher Education opstelde van onderzoekers die in de afgelopen tien jaar publiceerden op het gebied van materials science.

Prof.dr.ir. Paul Blom en prof.dr. Dago de Leeuw, die beiden net als Hummelen verbonden zijn aan het Zernike Institute for Advanced Materials van de Rijksuniversiteit Groningen, staan op respectievelijk plaats 31 en 47.

Opmerkelijk is dat Kees Hummelen op de lijst één plaats hoger staat dan Alan J. Heeger, de chemicus die in 2000 de Nobelprijs kreeg voor de ontdekking van elektriciteit geleidende kunststoffen.

Hummelen verricht onderzoek naar plastic zonnecellen, een nieuw soort kunststof die in staat is om licht om te zetten in elektriciteit. Voordeel van dit materiaal is dat het goedkoop in grote hoeveelheden is te fabriceren. Voordat het echt nuttig wordt, moet het rendement echter nog flink omhoog. Hummelen ontving afgelopen maand een FOM-subsidie van vijf miljoen euro voor het verder verbeteren van de zonnecellen waar hij al meer dan tien jaar onderzoek aan doet.

Ook Blom en De Leeuw doen onderzoek naar kunstofmaterialen die elektriciteit kunnen geleiden. Blom is Scientific Director Systems-in-Foil bij het Holst Centre van de High Tech Campus Eindhoven. Hij is als honorair hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen verbonden. De Leeuw werkt bij het Philips NatLab en is bijzonder hoogleraar aan de RUG. Beiden zijn wekelijks een dag in Groningen aanwezig en begeleiden een onderzoeksgroep van meer dan tien promovendi.

In de top-100 van Times Higher Education staat nog één andere Nederlander, namelijk prof.dr. René Janssen van de TU Eindhoven op plaats 92. Ook hij werkt aan geleidende kunstofmaterialen.

Zie: Top Materials Scientists Of The Past Decade

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:55