Skip to ContentSkip to Navigation
Centre for Operational Excellence (COPE)
Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Centre for Operational Excellence (COPE) Projecten E-Global

E-Global

E-Global: Een internationaal perspectief op E-commerce logistiek

Vrijwel elke retailer heeft vandaag de dag naast fysieke winkels ook een online winkel. Het managen van deze totaal verschillende verkoop- en distributiekanalen zorgt voor complexe vraagstukken op operationeel gebied. De processen voor online bestellingen zijn nu nog vaak gescheiden van de processen voor winkelbelevering. Dit terwijl naadloze logistieke integratie kansen biedt om de winstgevendheid te vergroten en de impact op het milieu en de leefomgeving te verlagen.

In een tweejarig onderzoeksproject heeft COPE nieuwe tools voor e-commerce logistiek ontwikkeld.

Onderzoek levert retailers inzicht in complexe e-fulfilment vraagstukken

Bij aanvang van het project kocht bijna 90% van de Nederlanders weleens iets online. Het aantal online aangekochte producten was sterk gestegen en de omzet van Nederlandse webwinkels was in 2016 met 23% gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor.

Deze enorme groeicijfers, gecombineerd met de teruglopende omzetcijfers van fysieke winkels, vergrootte de aandacht van retailers voor hun online kanaal. Een webwinkel betekent niet alleen een extra verkoopkanaal, maar ook een nieuw distributiekanaal met totaal andere kenmerken. Hierdoor ontstaan er complexe (e-)fulfilment vraagstukken omdat er tussen de verschillende kanalen ook allerlei kruisverbanden ontstaan.

Om de nationale en internationale logistieke operaties te verbeteren heeft dit onderzoeksproject zich gericht op nieuwe efficiëntere en effectievere concepten voor omni-channel voorraadbeheer, magazijnontwerp en bezorging. Naast economische aspecten was er ook aandacht voor het duurzaamheidsaspect. Bij de bezorging worden soms te veel kilometers gereden en veel verzenddozen bevatten meer lucht dan noodzakelijk.

Innovatieagenda

Het onderzoeksproject vormde een concrete uitwerking van de innovatieagenda van de innovatiecommunity voor e-commerce logistiek en de genoemde e-commerce prioriteiten uit de Roadmap Cross Chain Control Centers van de Topsector Logistiek.

Het tweejarige onderzoek liep van 2017 t/m 2019 en is uitgevoerd door een consortium dat naast de Rijksuniversiteit Groningen en Fontys Hogescholen bestond uit verschillende brancheinstellingen, logistiek dienstverleners, adviesbureaus en softwareleveranciers. Het onderzoek is gefinancierd door NWO.

E-GLOBAL: Gezamenlijk Leren: Orders Beter Afhandelen in de Logistiek voor e-commerce

Tijdens het onderzoeksproject is er nieuwe kennis ontwikkeld die ook direct in de praktijk bruikbaar is. Op de E-Global bestanden pagina en op de Congrespagina worden resultaten via enkele openbare artikelen, presentaties en blogs gedeeld.

Wist u bijvoorbeeld dat:

Het in 2025 zeer gebruikelijk zal zijn dat webwinkels orders vanuit hun fysieke winkels uitleveren, en dat een naadloze logistieke integratie tussen winkels en webwinkels kan zorgen voor de winstgevendheid van webwinkels én de instandhouding van fysieke winkels? (Bestanden: Thema “Omnichannel E-fulfillment”).

De verpakken-op-maat methode o.a. de bezettingsgraad van het voertuig verhoogt en het aantal voertuigbewegingen vermindert, en dat er bij een volumereductie van 20% van het pakket ongeveer €0,10 per pakket te besparen valt? (Bestanden: Thema “Verpakken op maat”).

Orderverzamelen de meest arbeidsintensieve en kostbare activiteit in het magazijn is, en dat dynamisch batch-plannen (het real-time combineren van meerdere klantorders tot één verzamelinstructie) zowel de doorzet als de efficiëntie van de orderverzamelaars verhoogt? (Eind-Congres: Thema: “Warehousing & Voorraadbeheer”).

Logistiek belangrijk is voor de marketing, en dat voorraadbeheer een essentieel onderdeel van de marketingmix is geworden? (Bestanden: Thema “Voorraadbeheer en E-commerce”).

Voorraadbeheer een behoorlijke boost gaat krijgen door de toepassing van kunstmatige intelligentie, en dat zelflerende algoritmes in de toekomst automatisch bestelparameters gaan aanpassen? (Eind-Congres: Thema “De rol van Big Data en Artificial Intelligence in Logistiek”).

Nieuwe keuzemogelijkheden ervoor zorgen dat de bezorgmarkt gaat versnipperen, en dat de consument in 2022 uit acht of meer ontvangstmogelijkheden kan kiezen? (Bestanden Thema “Omnichannel E-fulfillment”).