Centre for Operational Excellence (COPE)
Faculteit Economie en Bedrijfskunde
Centre for Operational Excellence (COPE) Over ons

Experts: Smart manufacturing

Hieronder vindt u al onze hoogleraren, universitair (hoofd)docenten en onderzoekers in opleiding binnen het vakgebied Smart manufacturing.

jan
Prof. dr. Jan Riezebos

Hoogleraar Onderwijsinnovatie

Realiseren van korte levertijden en snelle respons
Riezebos zijn expertise bevindt zich op het gebied van Quick Response Management. Onderwerpen als levertijden, doorlooptijden, pullbesturing, voorraadbeheer en dynamische levertijden vormen de kern van zijn onderzoek. Ook bestudeert en ontwikkelt hij methoden zoals Polca om het gedrag van mensen dat leidt tot lange levertijden te beïnvloeden. Daarbij wordt o.a. gebruik gemaakt van serious games.

Kort CV
Jan Riezebos is wetenschappelijk directeur van de Careers Company van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Hij is als SOM fellow actief binnen Operations, waar hij de cursussen Management Science en Inventory Management verzorgt. Ook is hij lid van de stuurgroep van het Europese QRM netwerk.

Projectleider "WorkXperience"

george
martin

Dr. Martin J. Land

Universitair Hoofddocent Operations Management

Aansturing van high-variety productie; Lean en doorstroming in ziekenhuizen
Onderzoek in high-variety productie richt zich op werklastbeheersing. Het onderzoek naar Lean in ziekenhuizen kijkt of Lean daadwerkelijk onnodige buffers wegneemt. Speciale diagnosetechnieken zijn ontwikkeld om te bepalen of doorstroming van patiënten te verbeteren is en wachttijden te verkorten zijn.

Kort CV
Martin Land heeft in verschillende functies aan de universiteit gewerkt en als gastonderzoeker aan buitenlandse universiteiten. Hij heeft projecten uitgevoerd in de maakindustrie en doet onderzoek in verschillende ziekenhuizen. Hij heeft recent een aantal internationale toppublicaties over werklastbeheersing geschreven.

Projecten
Copromotor in door LIDZ (Lean in de Zorg) gefinancierd onderzoek naar "Effectiviteit van Lean in de zorg".

jos
Dr. Jos A.C. Bokhorst

Universitair Docent Operations Management

Productieplanning en –beheersing, Lean Manufacturing, Smart manufacturing, Human factors
Het onderzoek van Bokhorst richt zich op het verbeteren van het ontwerp en de planning van productieprocessen, waarbij ook naar consequenties voor medewerkers wordt gekeken. Het gaat dan bijvoorbeeld om vraagstukken als hoe smart manufacturing de productiebeheersing kan verbeteren, wat de rol is van de medewerker van de toekomst, of er synergie is tussen lean en smart, etc. Bij de meeste projecten zijn bedrijven betrokken. Effecten van nieuwe concepten worden menigmaal aangetoond via simulatiestudies.

Kort CV
Jos Bokhorst is als universitair docent werkzaam binnen de afdeling Operations. Hij is coördinator voor internships binnen de masteropleiding Technology and Operations Management en verzorgt een aantal vakken op bachelor en master niveau op het gebied van simulatie, organisatiediagnose en (technologische) innovatie.

nicky
Dr. Nicky D. van Foreest

Universitair hoofddocent kwantitatieve logistiek

Optimalisatie van logistieke processen
De werkzaamheden van Van Foreest concentreren zich op de inrichting en verbetering van logistieke processen. Typische doelen zijn het verhogen van leverbetrouwbaar, verlagen van begin-, tussen- en eindvoorraden, verlagen van klantwachttijden, en ontwikkeling van planningstools om consequenties van planningsbeslissingen te vertalen in KPIs. De meeste projecten worden uitgevoerd met studenten bij grote bedrijven zoals AkzoNobel, Heineken, Schiphol.

Kort CV
Nicky van Foreest is Universitair Docent in productie- en planningsbeheersing. Na een consultancy loopbaan in telecommunicatie en ontwikkeling van planningsystemen bij Quintiq heeft hij zich toegelegd op de kwantitatieve aspecten van logistiek.

Onderzoeker in E-commerce Logistiek

sabine
Sabine Waschull

Kort CV
Dr. Sabine Waschull is universitair docent Operations Management aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (Rijksuniversiteit Groningen). Ze heeft een MSc in Technology and Operations Management en een PhD in het vakgebied Operations Management van de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoeksinteresses omvatten het ontwerp, de werking en evaluatie van mensgerichte productie- en logistieke systemen in de context van innovatieve Industrie 4.0/5.0 technologieën.

Laatst gewijzigd:23 februari 2024 16:54