Skip to ContentSkip to Navigation
Rijksuniversiteit Groningen/Campus Fryslân
Header image Friesestraatweg

Duurzaam ondernemen is de sleutel voor succes

Datum:22 maart 2016
Auteur:dr. Gjalt de Jong
Centre for Sustainable Entrepreneurship
Centre for Sustainable Entrepreneurship

Mensen hebben een rare gewoonte: ze willen allemaal iets eigens hebben. Dit uit zich op verschillende manieren: sommigen gebruiken extremen zoals hanenkammen, uitbundige juwelen of een overdaad aan spiermassa. Anderen kiezen voor een subtieler accent, zoals een sjaal, een paar hippe schoenen of een trui. Hoe dan ook: we zorgen er allemaal voor dat we als individu herkend kunnen worden.

In de dierenwereld is dit niet anders. Een mooi voorbeeld is de satijnblauwe prieelvogel (ptilonorhynchus violaceus in het Latijn). In de broedtijd bouwt het mannetje een nest om tot een prieeltje, dat het versiert met blauwe, liefst glimmende steentjes. Een succesvol mannetje lokt zo diverse vrouwtjes naar zijn prieeltje, waarmee hij paart. Zijn concurrenten bekijken dit met argusogen en doen er alles aan om ook te kunnen paren. Zo ontstaat er wedijver: wie is de mooiste? Die wedijver is overigens van korte duur. Na de voortplanting bemoeit het satijnblauwe prieelvogel mannetje zich nergens meer mee.

Deze voorbeelden geven voor mij weer waar strategie om draait: keuzes maken en actie ondernemen om zich succesvol van soortgenoten te onderscheiden. Dit geldt voor mensen en dieren maar ook voor teams, bedrijven, organisaties, landen en regio’s. We zijn continu bezig om ons van soortgenoten te onderscheiden. Sommigen van ons zijn daar heel goed in, anderen slagen daar eigenlijk nooit in – hoezeer ze ook hun best doen.

Veel bedrijven leven bij de waan van de dag, maar de waan van de dag is uiteindelijk niet relevant. Wat telt, zijn de juiste strategische beslissingen die leiden tot duurzaam succes. Duurzame ondernemers wegen de belangen van hun eigen portomonee met die van de werknemers en het milieu. Duurzame ondernemers kijken verder dan hun winstneus lang is. Zo simpel is het. Niet meer en niet minder.

Duurzaam ondernemerschap is niet zomaar een product dat op de markt gekocht kan worden. Bedrijven moeten zelf willen leren hoe ze succesvol en duurzaam kunnen ondernemen. Gezien het grote aantal faillissementen in tijden van crisis en de extreme inspanningen die veel bedrijven leveren om net boven het bestaansminimum uit te komen, is dit blijkbaar een uitdaging voor velen. En die uitdaging kunnen we aangaan.

Steeds meer bedrijven hebben uitgezocht hoe duurzaam ondernemen werkt. Ze weten wat ze wel en niet moeten doen. Ze weten hoe ze kunnen samenwerken en hoe ze het juiste personeel kunnen vinden en behouden. En het mooie is: ze staan vaak open om dit aan anderen te vertellen. Ook dat is duurzaamheid. En dat is precies waar ik het in mijn blogs over wil hebben. 

Reacties

Reacties laden...